Här är förslaget till Södra infartens nästa etapp

Två upphöjda rondeller och en bro över Västkustbanan. Här är förslaget på Södra infartens nästa etapp. 400-miljoners-projektet ska avlasta Laholmsvägen från tung trafik och sammanlänka Öster med Östra stranden.

ANNONS
LocationÖstra stranden||

Södra infarten är ett jätteprojekt och har därför delats in i två etapper; etapp 1 och etapp 2.

Den första etappen, som bland annat omfattar en ombyggnad av trafikplatsen vid korsningen E 6/Laholmsvägen (vid Hallarna), börjar närma sig mållinjen.

Arbetet med den andra etappen, som ska löpa längs Västkustbanan vid Östra stranden, är nu så långt gånget att samhällsbyggnadsutskottet är redo att skicka ut förslaget på samråd. Samråd innebär att berörda har möjlighet att skicka in sina synpunkter till kommunen.

Etapp 2 ska koppla ihop E 6 och väg 15 med hamnen. Detta innebär mindre tung trafik på Laholmsvägen.

– Det övergripande syftet är att skapa en transportinfrastruktur för sydöstra Halmstad. Vi vet att det är mycket tung trafik som går där, och som det är i dag leds den via Laholmsvägen. Det är det som hela Södra infarten ska avhjälpa, säger Jenny Axelsson (C), ordförande i samhällsbyggnadsutskottet.

ANNONS

Upphöjda rondeller vid Larsfrid och hamnen

Den första och andra etappen ska kopplas ihop och tillsammans bidrar infarten till bättre anslutningar mellan bostadsområdena på Öster och Östra stranden.

Etapp 2 sträcker sig utmed Västkustbanan, från Montörgatan i sydost till Stålverksgatan i nordväst, via bro över Västkustbanan.

I förslaget finns en anslutning till Sliparegatan, en bro över Västervallvägen samt två upphöjda cirkulationsplatser – en vid Larsfrid (med anslutning till Larsfridsvägen) och en vid Hamnen (med anslutning till Stålverksgatan, hamnområdet och Östra stranden).

Det ingår även en separerad gång- och cykelkoppling, mellan östra Halmstad och Östra stranden/Stålverksgatan över Västkustbanan, i planförslaget.

En delvis upphöjd infartsled

Med anledning av den befintliga infrastrukturen på planområdet är delar av den andra etappen upphöjd, exempelvis där sträckan och Västkustbanan korsar varandra.

– I ett väldigt tidigt skede tittade man brett på vad som vore den bästa lösningen. Alternativen var antingen tunnel eller överfart. Dock insåg man tidigt att utmaningarna med en tunnel är många fler, och sedan dess har det handlat om att skapa en överfart, förklarar Jenny Axelsson.

Hur har ni planerat infarten utifrån eventuell bullerproblematik?

– Som alltid när man hanterar mycket trafik så innehåller även den här detaljplanen ytor som ska verka som skydd för buller. I den del av området där sträckan närmar sig bostäder har man lagt in buffertzoner för att klara bullerkraven.

ANNONS

Total kostnad: Över 400 miljoner

Södra infarten genomförs av kommunen tillsammans med Trafikverket.

För hela projektet finns det 380 miljoner kronor avsatta i Transportplanen, men den totala kostnaden uppskattas landa på över 400 miljoner.

Arbetet med projektet har pågått sedan början av 1990-talet.

Fakta: Södra infarten

Huvudsyftet med Södra infarten är att bygga en ny väg utmed Västkustbanan i syfte att koppla ihop väg 15 och E 6 med befintliga och planerade verksamhetsområden samt med hamnen. Detta innebär i sin tur mindre tung trafik på Laholmsvägen.

Dessutom blir antalet gång- och cykelpassager fler och kopplingarna mellan bostadsområden på Öster och Östra stranden förbättras.

I etapp 1 ingår bland annat ombyggnad av trafikplatsen vid korsningen E 6/Laholmsvägen, en ny trafikplats vid korsningen E6/Västkustbanan samt anslutning till väg 15 inklusive passage över Fylleån via Villmansstrandsvägen, Vilhelmsfälts industriområde vid Montörgatan samt huvudsträckan mellan Montörgatan och Villmansstrandsvägen. Dessutom ingår en breddning av E6 mellan de båda nämnda trafikplatserna.

Andersbergskorsningen ersätts med en halvrondell.

Det byggs också en gång- och cykelväg under Laholmsvägen och en gång- och cykelförbindelse under Västkustbanan mot Östra stranden.

Etapp 2 ska sedan koppla ihop E 6 och väg 15 med hamnen.

För hela projektet finns det 380 miljoner kronor avsatta i Transportplanen, men den totala kostnaden uppskattas landa på över 400 miljoner.

Kommunen genomför projektet tillsammans med Trafikverket.

LÄS MER:Spaden i marken för nya infarten till Halmstad

LÄS MER:Stugägare på Östra stranden kräver bullerskydd

LÄS MER:Vägar stängs av när rondell utan vänstersväng byggs

ANNONS