Göran Andreasson ser risk för trafikkaos när allt fler bostäder byggs

Nya bostäder på bland annat Ranagård och Flygaregatan kommer att skapa kaos i trafiken. Det menar Göran Andreasson, Rotorpsbo, som anser att politikerna omgående måste sätta sig ner och hitta en lösning.
– Mitt förslag är att den norra infarten byggs ut, säger han.

ANNONS
LocationGullbrandstorp, Flygstaden, Söndrum||

Trafikfrågor är något som ligger Göran Andreasson varmt om hjärtat. Han var med i aktionsgruppen Stoppa hamnleden på 80-talet, och var också engagerad när Järnvägsleden byggdes.

– Då handlade det om att få fler planfria korsningar så att skolelever och andra skulle kunna gå under leden i stället för att korsa den, och det ledde ju också i sin tur till bättre flyt i trafiken, berättar han.

Orolig för centrumtrafiken

Att han åter höjer rösten beror på att han är orolig för hur trafiken påverkas på bland annat Järnvägsleden och Nya Tylösandsvägen när nya bostäder poppar upp. Han tar framför allt Ranagård och Västra förstaden som exempel – två områden som tillsammans ska ge plats åt över 1 000 nya bostäder.

ANNONS

Men även på andra håll, i exempelvis Söndrums centrum, är tanken att lägenheter ska byggas.

LÄS MER:Här tar Halmstads nya stadsdel Västra förstaden form

LÄS MER:Kommunen säljer mark <br>på Ranagård för 188 miljoner

LÄS MER:Ja till nytt torg och 55 lägenheter i Söndrum

– Det är mycket trafik där redan i dag och det kommer inte direkt att minska. Det kommer att bli kaos om inte politikerna sätter sig ner nu och bestämmer hur vi ska lösa trafiken, säger han.

Vill bredda Tiarpsvägen

Göran Andreasson har ett eget förslag. Detta går ut på att satsa på norra infarten genom att bygga ut väg 601 från Kustvägen, förbi bland annat Tiarp och Ågarp, och ända ut till E 6.

– Tiarpsvägen behöver bli bredare, förslagsvis bör den byggas ut till tre körfält. Där den ansluter till Kustvägen behövs en rondell dit man även ansluter Onsjövägen, förklarar han.

Med den lösningen skulle en stor mängd trafik kunna köra runt Halmstad i stället för genom, menar han. Det skulle i sin tur lätta på trycket på de centrumnära lederna.

– Trafiken kan då lättare och även snabbare komma in till Halmstad via den norra infarten och nå både Flygstaden, det är mycket tung trafik som går dit, och intilliggande områden, inklusive Ranagård.

Politiker håller med

HP tog Görans tankar vidare till kommunstyrelsens ordförande Jonas Bergman (M) samt samhällsbyggnadsutskottets andre vice ordförande Stefan Pålsson (S).

De håller med om att vägnätet riskerar att bli hårt belastat framöver men påpekar samtidigt att vissa lösningar redan har gjorts eller är på gång.

ANNONS

– Det finns planer på att anlägga en cirkulationsplats på Gamla Tylösandsvägen och kommunen kommer att vidta en del åtgärder kring Västrevångleden för att dess kapacitet ska kunna nyttjas bättre. Dessutom har korsningen Nya Tylösandsvägen-Bäckagårdsvägen byggts om, uppger Jonas Bergman.

Politikerna påpekar också att både Ranagård och Västra förstaden är områden där det finns stora möjligheter för de boende att välja cykel eller kollektivtrafik och de hänvisar även till en framtida förbindelse över Nissan.

– För oss socialdemokrater är det självklart att utvecklingen i de västra kommundelarna inte kan stå still på grund av brister i befintligt vägnät. Vårt budskap är att det är dags att sätta i gång med de planer som finns på förbindelse tvärs Nissan på Söder, bättre kopplingar till E6 och trimning av befintligt vägnät. Det ska ske samtidigt som vi bygger bostäder, säger Stefan Pålsson.

Finns begränsningar

När det gäller Görans förslag uppger de att en rondell på Kustvägen finns med i planen, liksom en utbyggnad av vägen från Sofieberg mot Tiarpsvägen, kallat Nordvästpassagen. När detta kan bli verklighet är dock oklart.

– Jag håller absolut med Göran om att Tiarpsvägen kan avlasta mycket mer trafik än i dag även om vi inte föreslår exakt samma lösning, säger Jonas Bergman och fortsätter:

ANNONS

– Utifrån de trafikflöden som finns på väg 601 är det inte motiverat att ha tre körfält. Dessutom finns det begränsningar vad vi kan göra då stora delar av området mellan väg 601 och Norra infarten utgörs av vattenskyddsområde, riksintresse för försvaret samt att flygplatsen också kräver markanspråk.

Lösningen med en förbindelse över Nissan är Göran Andreasson dock fortfarande motståndare till.

– Risken är bara att det leder till mer trafik i de centrala delarna. Det hade varit bättre att låta trafiken som ska in till hamnområdet köra ut samma håll igen för att undvika trafik genom stan. Och om det byggs en bro kommer man att fördärva hela hamninloppet tycker jag, säger han.

LÄS OCKSÅ:

Farliga Tiarpsallén byggs bort 2016

Föreningar larmar om farliga korsningar

Halmstads översiktsplan väcker engagemang

C trycker på för fler bostäder inåt land

ANNONS