Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mike Danilovic har tidigare varit gästprofessor i Shangahi.
Mike Danilovic är professor i industriell organisation vid Högskolan i Halmstad och projektledare för forskningen om elektrifiering av fordonssystem i Kina. Bild: Malin Hoelstad/Högskolan i Halmstad

Forskning om elektrifiering i Kina leds från Halmstad

Transportsektorn i Sverige ska kunna utvecklas med hjälp av ny forskning som drivs från Högskolan i Halmstad. Forskare har fått i uppdrag att utveckla informationsutbytet mellan Sverige och elbilsledande Kina.

Syftet med forskningsprojektet är att utveckla en plattform för att överföra kunskap mellan Sverige och Kina om teknisk och kommersiell utveckling av elektrifiering av fordonssystem, för att förklara det enkelt.

Mike Danilovic som är professor i industriell organisation vid Högskolan i Halmstad har under flera år varit gästprofessor i Shanghai och gjort andra forskningsprojekt på ämnet. Nu är han projektledare för det nya forskningsprojektet som är ett samarbete mellan Högskolan i Halmstad, Jönköping University, Trafikverket och Statens väg- och transportforskningsinstitut. På vägen ska de också samarbeta med universitet och företag i Kina.

– Projektet syftar på att utveckla en bro med ett brofäste i Sverige, Norden och Europa och ett i Kina. Vi vill gärna koppla ihop akademivärlden i Sverige och Kina med industrin och på det sättet skapa ett gemensamt lärande och kanske skapa en gemensam utveckling, säger han.

Genom att studera hur Kina på kort tid har kunnat positionera sig som elbilsland vill man utveckla kunskapen i Sverige och driva utvecklingen här.

Sverige kan bli lika elektrifierat som Kina

Idag är Kina ledande när det gäller elfordon. Ett exempel är att 98 procent av världens elbussar finns i Kina och att fram till 2019 har det sålts 28 miljoner elbilar i Kina.

Kan Sverige komma ikapp Kina i den utvecklingen?

– Det tror jag absolut. I första hand handlar det om en politisk vilja. Det är sällan en teknisk frågeställning utan en politisk, vill man eller vill man inte?

Mike Danilovic tror att transportsektorn i Sverige kommer vara fossilfri inom 20 eller 30 år. Men innan dess finns en rad problem att lösa.

– En sak är att elektrifiera transportsystemet, men när du elektrifierar måste du också säkerställa att det finns elektricitet att försörja elsystemet med. Då kommer nästa fråga, var kommer elen från, säger han och fortsätter:

– Om vi tänker att vi ska elektrifiera transportsystemet men ladda det med kärnkraftsenergi eller kolkraftverksenergi kan det vara så att det vi vinner på transportsektorns sida men förlorar genom produktionen av smutsig el. Ska vi ha fler elbilar behöver vi också fler källor som producerar förnybar energi, alltså ren el som vi laddar bilarna med.

LÄS MER: Regeringen vill få fart på nya elvägar

LÄS MER: Nu ska batteriproduktionen öka och bli hållbar

LÄS MER: Sveriges första elflyg ger hopp om framtiden

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här