Flygplatsen har fått ett rejält lyft

Konkurrenten Ängelholm hann före, men snart är den stora om- och tillbyggnaden av Halmstads flygplats färdig. Hallandsposten har tjuvkikat bakom kulisserna.

ANNONS
|

Den som inte besökt flygplatsen på ett tag kommer säkert att haja till rejält. Borta är den gamla röda tegelfasaden som byggts om och till från 1960-talet och framåt. I stället möter en smäcker vit byggnad, formad som en flygplanskropp.

– Den ger onekligen mer känsla av en riktig terminal, säger flygplatschefen Magnus Edman nöjt innan vi börjar rundvandringen.

Förvandlingen påbörjades i mars förra året och ska inte vara helt färdig förrän i juni. Redan nästa lördag, den 11 februari, tas dock stora delar i drift.

– Det kommer fortfarande synas att det finns arbete kvar, men det handlar mest om kontorsdelarna. Den stora utmaningen har varit att hålla i gång verksamheten som vanligt under utbyggnaden, men alla har varit fantastiskt tålmodiga, säger Magnus Edman.

ANNONS

Den nya terminalen är nästan dubbelt så stor som den gamla, 2 400 kvadratmeter mot tidigare 1 400. Utökningen är fördelad på alla de funktioner som måste finnas på en flygplats – incheckning, säkerhetskontroll, tull, passkontroll, bagagelastning, avgångs- och ankomsthall – men märks inte minst i entrén.

–Vi får nu en stor gemensam in- och utgång, där man även kan sitta ner och ta en fika eller jobba. Tidigare var man tvungen att gå direkt från incheckningen till säkerhetskontrollen för att kunna sitta ner i avgångshallen. Den här delen har varit särskilt efterfrågad, berättar Magnus Edman.

Stora förändringar har också gjorts i avgångs- och ankomsthållarna, som fått fördubblad yta. I ankomsthallen finns nu plats för passagerare från flera flyg och bagagebandet är betydligt längre. I ankomsthallen pågår som bäst arbetet med att montera stolar för resenärerna. Med hjälp av stora fönsterpartier bjuds nu på utsikt över landningsbanorna.

– Det är förstås speciella ljudisolerade glas och hela väggen är förstärkt för att ge extra isolering. Faktum är att man nästan inte hör planen, säger Jan Sjöström, platschef på byggföretaget Skanska.

Ett hörn av avgångshallen är vikt för en så kallad serviceavdelning, som inte minst riktar sig till charterresenärerna.

ANNONS

–Inrikestrafiken är ju vår bas, men chartern är också viktig och något som vi vill utveckla. Många uppskattar enkelheten i att resa direkt hemifrån och att slippa oroa sig för förseningar på vägen till flygplatsen. I den nya avgångshallen kommer vi att erbjuda enklare förtäring och ett mindre taxfreesortiment. Men där kan vi förstås inte mäta oss med Kastrup, konstaterar Edman.

Efter tillbyggnaden tycker han att Halmstads flygplats är väl rustad för nuvarande trafik, men ser också utrymme för att växa.

–Vi har försökt ta höjd för framtiden och har plats för fler flygbolag. Redan 2015 så breddade vi ju start- och landningsbanorna och klarar nu plan med upp till 350 passagerare. I dag har vi mest passagerarplan för 150–200 personer.

Ombyggnaden har kostat ägaren Halmstads kommun 51,5 miljoner kronor. Frågan är om det därmed är satt punkt för diskussionen om flygplatsens vara eller icke-vara. Magnus Edman drar lite på svaret.

–Jag tror den diskussionen alltid kommer att finnas. Däremot känns satsningen som en markering av att flygplatsen är viktig för många – för näringslivet och försvaret, men också för Halmstadborna.

Fakta: Nya Halmstad City Airport

Halmstads kommun, som äger flygplatsen, har investerat 51,5 miljoner i ombyggnaden.

När allt står klart i juni har terminalytorna ökat med nästan 1 000 kvadratmeter till totalt 2 400 kvadrat. Utökningen märks i alla delar, från entré, incheckning och säkerhetskontroll till avgångs- och ankomsthall. En helt ny del med sittplatser och servering har kommit till i anslutning till entrén.

Ombyggnaden utförs av Skanska enligt ritningar från FredbladsArkitekter.

Halmstad City Airport har årligen 12 000 starter eller landningar och hade 2016 totalt 122 930 passagerare. Inrikesflygen går till och från Bromma och charterflygen till Mallorca, Gran Canaria och Rhodos.

Utöver inrikes- och charterflyg trafikeras flygplatsen även av bland annat militärflyg, ambulansflyg, brandflyg och fritidsflyg.

På flygplatsen arbetar cirka 30 personer. Därutöver har flygbolaget BRA ett tiotal anställda på plats.

ANNONS