Flygklubben patrullerar luften med målet att upptäcka bränder

Det var redan torrt i skog och mark när veckans extremhetta drog in. Nu är risken för brand extremhög och från luften i Halland upptäcker frivilliga från Halmstad Flygklubb bränder.
– Vi hittar mellan fem och sju bränder varje år, säger Ingmar Andersson, pilot.

ANNONS
LocationHalmstad||

Rekordvärmen har nått Sverige och Halmstad. Värmen torkar ut redan torra marker. Skalan som mäter sannolikhet för brand i skog och mark går från 1 till 5, och där efter 5E. Nu är risknivån 5E, den högsta, som står för extrem brandrisk. För att upptäcka bränder används brandflyg.

– Just nu flyger vi två rundor om dagen. En runda tar cirka en och en halv timme, då flyger vi igenom Halland, Småland och Skåne. I detta läget borde vi vara uppe tre vändor, som är taket, berättar Ingmar Andersson.

I Halmstad bemannas planen av frivilliga från Halmstad Flygklubb. Kungliga Svenska Aeroklubben, KSAK, vann detta året upphandlingen för att sköta brandflygen. Ersättning för bränsle och planen utgår till flygklubbarna från KSAK. Piloterna och spanarna utför arbetet ideellt.

ANNONS

"Vi behöver guida brandkåren"

– Hittar vi något så anmäler vi det till räddningstjänsten via Rakel. Sen ligger vi och cirkulerar branden tills räddningstjänsten anländer. Ofta är dessa bränder mitt ute i ingenstans och vi behöver guida brandkåren in. Vi letar även efter vatten som de kan använda, berättar Ingmar.

Under dagens första runda är Ulf Gustafsson med som spanare. De skiftas om att vara pilot och spanare. Planet de flyger är ett gammalt skolflygplan från det finska flygvapnet, byggt 1959. Ulf kallar det för gamla Bettan. Ingmar fyller i.

– Det är som en gammal raggarbil, planet drar ungefär 1,7 liter per mil. 30 till 35 liter i timmen. Vi har bränsle så vi kan vara i luften i fyra timmar om det behövs.

Före brandrundan är det en mängd kontroller på flygplanet som ska genomföras. Både Ingmar och ULF har flugit brandflyg längre än vad de kan minnas. Ingmar fick sin början i Frivilliga Flygkåren, FFK, där han är mångårig medlem.

– Förr hade FFK den roll som KSAK har nu. Var man medlem i FFK så flög man brandflyg, så var det bara förr, säger han.

Uppe i luften följer de en fast slinga, men om de ser något så avviker de från den för att undersöka saken. Planet är litet och det vibrerar och skakar i vinden.

ANNONS

– De flesta bränder vi upptäcker är inåt landet, Örkelljunga, Markaryd, Hässleholm och så vidare. Det är inte lika vanligt med bränder vid kusten, berättar Ingmar.

Brand upptäcktes under privat flygning

Räddningstjänsten bestämmer när, och hur många gånger, de ska ut och spana. De har jour mellan vecka 15 och 35. Varje morgon skickar räddningstjänsten ett mejl med information om de ska gå upp, och om så är fallet, hur många gånger. Under måndagen flög de inte alls.

– Det var lite märkligt, det var torrt och brandrisken var hög. Några medlemmar i klubben upptäckte en brand när de var ute på en privat flygning, säger Ingmar.

Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som betalar för brandflygen. Men så fort Ulf eller någon av de andra spanarna upptäcker en brand startas en klocka och tills de flyger vidare på sin runda betalar räddningstjänsten i området branden upptäcks.

– Den stora kostnaden är bränsle. Just nu kostar det 32 kronor per liter, säger Ingmar,

Även de bästa av ögon kan bli lurade ibland.

– Förr kunde vi bli lurade av grustag på sommaren. De lastar grus och det ryker rejält. Men nu vet vi var de ligger, säger Ulf med ett skratt.

ANNONS

LÄS MER:Varning för skogsbrandsrisk i Halland – brandflyget i luften

LÄS MER:Hallands värmebölja ser ut att slå rekord

ANNONS