Fler oroas över ökad trafik när rondell byggs

Ökad trafik i samband med planerat rondellbygge oroar boende utmed Stenhuggerivägen. De undrar hur gång- och cykeltrafikanter ska skyddas. Gupp och andra hastighetsdämpande åtgärder, svarar kommunen.

ANNONS
LocationStenhuggeriet||

HP har vid ett par tidigare tillfällen skrivit om den oro som finns med anledning av rondellbygget i korsningen Nya Tylösandsvägen-Bäckagårdsvägen.

LÄS MER:Oro bland boende när rondell ska byggas om: ”Inte tryggt för barnen”

Nu har ytterligare en skrivelse kommit in till kommunen, denna gång från ett par som bor utmed Stenhuggerivägen dit trafiken hänvisas. De undrar hur planen ser ut för att upprätthålla trafiksäkerheten – särskilt med tanke på att den gamla bussgatan mellan områdets västra och östra del, som i dag endast är cykelbana, ska öppnas för biltrafik under två månader av byggtiden.

Paret påpekar att det bor många barnfamiljer utmed gatan som är smal och saknar trottoarer. Trafiken har ökat genom åren och att låta den öka ytterligare ser de som ”obegripligt och omdömeslöst”.

ANNONS

Vill ha svar om åtgärder

De boende vill nu ha svar på vilka åtgärder kommunen tänker vidta för att skydda framför allt gående och cyklister. Men de vill också ha en förklaring till varför en rondell över huvud taget behövs och om kommunen övervägt att hänvisa trafiken via andra vägar, till exempel Krypvidevägen.

Stina Alexandersson, trafikmiljöingenjör på teknik- och fritidsförvaltningen, berättar att tillfälliga gupp och andra hastighetsdämpande åtgärder är det som planeras för att öka säkerheten för oskyddade trafikanter.

Hon förklarar att anledningen till att korsningen länge funnits med i kommunens planer är för att den har varit olycksdrabbad.

– Statistiken är inte heltäckande, men under de senaste 10 åren har det rapporterats 18 olyckor med personskada från denna korsning, uppger hon.

Hur många av dessa som beror på korsningens utformning är oklart, men klart är att det sker fler olyckor här än i korsningen Nya Tylösandsvägen-Hamiltons väg sedan den byggdes om till rondell tillägger hon.

Bästa alternativet

När det gäller alternativa vägar konstaterar hon att det inte går att hitta någon lösning som inte medför störningar. Det alternativ som valts var det som bedömdes som minst dåligt. Krypvidevägen har dock inte varit aktuell att hänvisa mer trafik till på grund av närheten till skola och förskola, enligt Stina Alexandersson.

ANNONS

Byggnationen av rondellen påbörjas på måndag, den 17 augusti, och ska vara klar i början av december.

– Vi får räkna med att det blir lite förvirrat och ovant i början men sedan hoppas vi att projektet löper på som det ska så att vi snart kan återgå till det normala, fast med en säkrare trafiklösning i korsningen Nya Tylösandsvägen-Bäckagårdsvägen, säger Stina Alexandersson.

Enligt Sofia Erlöv, projektledare på teknik- och fritidsförvaltningen, öppnas bussgatan för trafik på måndag morgon. Då kommer också gupp att sättas ut.

LÄS OCKSÅ:

ANNONS