Fler elcyklar – fler olyckor: ”Lever lite sitt eget liv”

I takt med att antalet elcyklar har ökat, inträffar också fler olyckor. Hastighet, förhållanden till andra trafikanter, infrastruktur och cyklistens förmåga är avgörande faktorer för när en olycka sker.

ANNONS
|

De senaste åren har antalet elcyklar blivit allt fler, vilket också medfört att antalet olyckor med elcyklar inblandade har ökat kraftigt. Enligt statistik från Swedish Traffic Accident Data Acquisition (Strada), som Hallandsposten har begärt ut, var antalet rapporterade olyckor med skadade eller döda personer med elcyklar 2015, 13 stycken i länet. För 2019 var summan uppe i 40. I den här statistiken kan dock bara elcykelolyckor identifieras om det framgår av patientens berättelse att man cyklade på en elcykel, således finns det ett mörkertal och antalet olyckor är troligen fler.

2018 införde regeringen en elfordonspremie, som kunde subventionera elcykel-inköp med upp till 25 procent av kostnaden, vilket bidrog till att antalet elcyklar ökade.

ANNONS

– I stort är det positivt att fler cyklar, men vi ser också problem med detta. Inte minst är det viktigt att infrastrukturen hänger med, och det kan vi se på flera håll att den inte har gjort, säger Marie Nordén, generalsekreterare för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Skyldigheter i trafiken

Att cykla på en elcykel ger känslan av att alltid fara fram i medvind, utan uppförsbackar. Men den medför också att man kan komma upp i höga hastigheter.

– Som cyklist måste du fundera på ditt eget beteende, du måste vara medveten om att du kommer i en hög fart och att detta kan upplevas som obehagligt för exempelvis fotgängare. Det gäller också att skaffa sig kunskap om vilka skyldigheter man har som cyklist, att du till exempel ska lämna företräde för fotgängare på gångpassager. Där tror jag att det många gånger brister – det här med att visa hänsyn och att veta om vilka skyldigheter man har i trafiken. Det är ju samma med relationen mellan bilist och cyklist – där ser man också många gånger att hänsynen brister. För en bilist kan det vara svårt att uppfatta vilken hastighet en elcykel håller, så man måste vara ännu mer uppmärksam oavsett fordonstyp.

ANNONS
Det finns olika typer av elcyklar, konstruktionen kan påverka deras köregenskaper.
Det finns olika typer av elcyklar, konstruktionen kan påverka deras köregenskaper. Bild: Johan Persson

I statistik och studier, bland annat från NTF, framgår att de flesta olyckor med elcykel är singelolyckor, att de som drabbas mest är äldre personer samt att olyckorna oftast inträffar i tätbebyggt område.

– Det kan vara så att det är fler ovana cyklister som nu har köpt en elcykel. Och då gäller det ju att vara extra försiktig till en början, säger Marie Nordén.

Hon menar att det är viktigt att cykelhandlare informerar sina kunder om körsätt och om cykelns olika egenskaper.

– Där har vi en viktig fråga att lösa. Cykelhandlare skulle generellt kunna bli bättre på att hjälpa kunden bli säkrare i sadeln, genom att informera mer. Vi har tillsammans med cykelhandlare tagit fram information som man bör ge vidare till kunden, säger Marie Nordén.

En enkel lösning – sänk farten!

Hans Qvant är chef för trafikpolisen i Halland, och ur hans perspektiv är det framför allt hastigheten som är den stora ”boven”.

– Jag tror att merparten av olyckorna aldrig kommer till polisens kännedom. Man reser på sig och ruskar av sig och kör kanske bara hem. Det är lite så att elcyklarna lever lite sitt eget liv, det är inte lika lätt att hantera en elcykel som en vanlig cykel, elmotorn skjuter på på ett helt annat sätt och då kan den bli svår att hantera i vissa situationer.

ANNONS

Framför allt är det i tätbebyggt område som flest olyckor sker.

– Det ser vi också, att folk cyklar där man inte ska cykla. Det är relativt vanligt med olyckor med cyklister som kommer ur döda vinkeln och korsar en körbana. Och just med elcyklarna är det ofta väldigt svårt för bilisterna att bedöma vilken hastighet de kommer i. Det finns ju egentligen en ganska enkel lösning på det här – sänk farten. Svårare än så är det inte, säger Hans Qvant.

En elcykel får ha en effekt på maximalt 250 watt och inte komma upp i hastigheter över 25 kilometer i timmen, är motorn starkare räknas den som ett motorfordon.

– Med små enkla medel kan man trimma motorn, men det man inte tänker på då är att det krävs registreringsbevis, hjälm, försäkring samt körkort eller förarbevis, konstaterar Hans Qvant.

Stefan Nilsson är noga med att informera kunder om att ta det lugnt i början, när man köpt en elcykel.
Stefan Nilsson är noga med att informera kunder om att ta det lugnt i början, när man köpt en elcykel. Bild: Johan Persson

Cyklar med olika egenskaper

Stefan Nilsson driver Håkanssons cyklar, en av Halmstads äldsta cykelåterförsäljare. Den första elcykeln kom in i butiken redan i början på 1990-talet, men försäljningsboomen lät vänta på sig.

– Det var ju framför allt 2018 som vi hade extremt många kunder som efterfrågade just elcyklar, tack vare elfordonspremien. Försäljningen gick ner lite när premien togs bort, men i år ser jag en ökad efterfrågan igen. Det kan ha att göra med coronapandemin – att fler vill cykla i stället för att åka kollektivt till exempel, säger han.

ANNONS

Han försöker alltid informera sina kunder om att ta det lugnt i början.

– Jag tror att det är viktigt att lära känna cykeln. Därför säger jag alltid att man ska börja på lägsta växeln först, och sedan ta det successivt. Man ska inte ge sig ut i trafiken direkt om man känner sig osäker. Och så rekommenderar jag alltid att de ska bära hjälm när de cyklar.

Stefan har två olika typer av elcyklar till försäljning, dessa har också olika egenskaper vilket man som köpare bör veta om.

– Det finns flera olika konstruktioner som påverkar känslan i cyklingen och därmed också säkerheten.

Elcykel och hastighet

Maxhastigheten är 25 kilometer i timmen. Det finns elcyklar som kan gå i 45 kilometer i timmen, men de klassas då som mopeder och ska vara typgodkända och registrerade för att få framföras i trafik. Ett fordon som går över 45 kilometer i timmen klassas som motorcykel och ska följa de lagkrav som följer med det.

Antalet olyckor över tid, inrapporterade till olycksdatabasen Strada

Enligt studier förklaras den ökade olycks- och skaderisken bland annat med att elcyklar körs längre sträckor, de körs oftare av ovana cyklister och/eller av äldre personer som generellt är skörare och får allvarligare skador när de är med om en olycka, samt av personer med nedsatt hälsa.

Halmstad

2015: 3

2016: 8

2017: 15

2018: 21

2019: 19

Totalt i Hallands län

2015: 13

2016: 21

2017: 39

2018: 38

2019: 40

Strada bygger på uppgifter från två källor, polis och sjukvård. Med hjälp av webbapplikationer rapporterar polisen in vägtrafikolyckor med personskada. Alla Sveriges akutsjukhus rapporterar in uppgifter om personer som sökt vård för en skada i vägtrafikmiljö.

Källa: Swedish Traffic Accident Data Acquisition (Strada)

ANNONS