Den då blivande studenten var ute i god tid. Redan i november förra året beställde hon ett studentflak till sig och sin klass via Svea student, ett företag som levererar tjänster till studenten. För kalaset betalade hon 23 990 kronor. Sedan kom coronaviruset.
För att begränsa smittspridningen informerade då Svea student eleven om att man inte tänkte köra det beställda studentflaket. Detta efter beslut från Transportstyrelsen i samråd med Folkhälsomyndigheten.
När kvinnan ville ångra avtalet menade Svea student att hon hade accepterat att bara få tillbaka en tredjedel av de 23 990 kronorna som hon betalade för den inställda tjänsten.
Men något sådan har kvinnan aldrig accepterat. Hon hela tiden velat ha tillbaka hela summan. Det konstaterar Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter att ha granskat ärendet.
Trots att det var företaget som avbokade studentflaket hänvisar de till bokningsavtalet där de ger sig själva rätten att behålla hela summan om studentflaket avbokades efter den 1 april.
Deras avtalsvillkor är utformade så att hela risken för att deras tjänster ställs in ligger hos konsumenten. Enligt dem ska kunden inte bara täcka företagets kostnader, utan även deras förlorade vinst. Dessa avtalsvillkor kan dock lämnas utan avseende, konstaterar nämnden. I sitt beslut skriver man att man rekommenderar företaget att betala tillbaka hela beloppet till kvinnan.