Första dagen med distansutbildning för högstadiet avklarad

Den första dagen av två veckors distansundervisning är avklarad. Från och med nu sker allt digitalt - förutom uthämtningen av skolmat.
– Det känns annorlunda, men ändå skönt att slippa alla, säger Mille Parola, som går i nian på Furulundsskolan.

ANNONS
|

Böcker, teknik och digitala hjälpmedel hämtades upp (under organiserade, smittsäkrade former) på skolorna i går. Från och med i dag inleds två veckors distansutbildning för Halmstads tusentals högstadieelever och deras lärare. Anledningen behöver knappast beskrivas närmre, undervisning från hemmet är ett steg i ledet att motverka smittspridningen av covid-19.

Även om de yngre eleverna fortfarande har undervisning på skolorna, är högstadieeleverna egentligen bara välkomna dit för att hämta lunchboxar. De beställs i förtid och kan hämtas ut på skolan under aviserade tider.

HP besöker Furulundsskolan på eftermiddagen.

– Jag har redan ätit det här i dag vad fan, suckar Mille Parola över pastalådorna som han och vännerna Elliott Johnsson och Hugo Rödin precis hämtat ut.

ANNONS

Mille beskriver den första dagen men fjärrundervisning så här:

– Det var annorlunda, men ändå skönt att slippa alla.

– Men det är mer ansträngande att plugga hemma och svårt att få en bra studiemiljö.

Även om kompisarna tyckte det kunde vara skönt att få sitta ensam och att kunna gå upp senare på morgonen är de överens om att de helst inte vill att perioden med distansplugg förlängs.

– Det hade varit segt. Just nu funkar det bra men det hade varit jobbigt om det blir längre, säger Hugo Rödin.

Dante Johnsson går i sjundeklass på Furulundsskolan och håller med om att det lär bli jobbigt i längden.

– Jag har lite svårt med koncentrationen och det ökar nästan när jag jobbar hemma. Sedan blir man trött av att inte träffa några och att inte röra på sig. Vi har korta raster men normalt går man ändå mellan klassrummen och skåpet – nu blir det bara att man stänger ner datorn och tar upp mobilen, säger han.

Steg för steg - dag för dag

Hur själva undervisningen påverkas av skiftet från klassrum till hemmet är av naturliga skäl för tidigt att utvärdera i stort, men Barn- och ungdomsförvaltningen har intagit ett ”steg-för-steg”-”dag-för-dag”-tänk för att på bästa sätt anpassa sig till situationen.

ANNONS

– Själva genomförandet kom ganska snabbt inpå beslutet. Men vi är egentligen ganska väl förberedda, rektorerna började redan i våras tänka utifrån scenarion om distansundervisning. Att det kunde komma att bli aktuellt var ingen nyhet, säger Pauline Broholm Lindberg, chef för Barn- och ungdomsförvaltningen i Halmstad.

"Allt kanske inte funkar optimalt från början och det är mycket som ska falla på plats. Men vi har tät kontakt mellan rektorer och förvaltningen och rektorerna delar sina erfarenheter och idéer med varandra” säger Pauline Broholm Lindberg.
"Allt kanske inte funkar optimalt från början och det är mycket som ska falla på plats. Men vi har tät kontakt mellan rektorer och förvaltningen och rektorerna delar sina erfarenheter och idéer med varandra” säger Pauline Broholm Lindberg. Bild: Roger Larsson/Arkiv

Hon tror att skolans sociala roll kommer bli allt tydligare de följande veckorna.

– Man har kunnat se effekterna av distansundervisning i gymnasieskolorna och de länder som redan provat. Vi vet att vissa elever klarar det bra, medan andra missgynnas väldigt när de inte längre har någon nära som kan ge den där lite extra energin och motivationen. Det blir svårt för läraren att kunna se varje elev och känna vad de behöver för stöttning när de inte längre ses fysiskt.

Rektor: ”Elever tycker att det är spännande”

Patrik Isaksson är rektor på Furulundsskolan. När HP pratar med honom ett par timmar in på den första distansundervisningsdagen har han fått intrycket av att den första dagen med fjärrundervisning dittills gått bra.

– Jag har inte hört något negativt från varken lärare eller elever. Jag tror det har tagits emot relativt bra och vissa elever tycker att det är spännande, säger han.

Tidigare har ju bara gymnasiet haft hemundervisning. Tror du högstadieelever är tillräckligt mogna för att klara av det?

ANNONS

– Det får vi se. Jag tror att det är svårt men att det säkert kan gå några veckor. Det är stora individuella skillnader hos eleverna – det finns de som klarar det bra och de som kommer ha det jättesvårt, säger Isaksson och fortsätter:

– Vi erbjuder fortfarande undervisning på plats för elever som av en eller annan anledning har svårt att tillgodogöra sig fjärrundervisning. Vi är skyldiga att ge elever det stöd de är i behov av.

Hann inte göra riskanalyser - regeringen informerad

Att omställningen från klassrum till hemmet kom relativt snabbt gör att alla bitar inte riktigt fallit på plats än. Det finns fortfarande en del frågetecken. Under tisdagen skickade till exempel Sveriges skolledarförbund ut ett pressmeddelande där förbundsordförande Matz Nilsson skrev att det med tanke på distansundervisningen blir en omöjlig uppgift för landets rektorer att riskbedöma elevernas arbetsmiljö, vilket annars är deras ansvar.

”Uppgiftsfördelningen behöver ses över. Jag har uppmärksammat regeringen på detta”, skrev Matz Nilsson.

Pauline Broholm Lindberg kan förstå.

– Man hann inte göra riskanlayser innan, utan det görs nu allt eftersom. Detta är säkert en fråga som kan fångas upp, säger hon.

– Vi jobbar just nu med att identifiera risker i rektorernas och lärarnas förändrade ansvar, arbetsuppgifter och arbetsmiljö, fortsätter hon.

ANNONS

Någon indikation på att distansundervisningen skulle förlängas finns inte i nuläget.

ANNONS