Den som testar sig är i slutänden ansvarig för att det blir rätt. Ingen övervakar självprovtagningen.
Den som testar sig är i slutänden ansvarig för att det blir rätt. Ingen övervakar självprovtagningen. Bild: Anna Tärnhuvud

En tredjedel av alla självtester har misslyckats

En tredjedel av alla som gjort självprovtagning i Halland har inte kunnat få svar på om de har covid-19 eller inte. 1 000 av 3 000 tester har misslyckats.
– Minskar inte andelen tekniska fel markant den här veckan får vi överväga att bryta med leverantören, säger Anders Åkvist, regional chefläkare.

ANNONS
|

När HP i förra veckan intervjuade Anders Åkvist, tillförordnad regional chefläkare i Halland, pratade han om ”en del inkörningsproblem” med självprovtagningen. Dels gällde det för lång väntetid på provsvaren, dels 44 felmärkta prover som inte gick att identifiera.

Efter det har han fått veta att problemen är större än så. Mycket större.

”Tekniskt fel”

En tredjedel av de 3 000 som genomfört självprovtagningen har bara fått svaret ”tekniskt fel” – och har inte fått veta ifall deras symtom är ett tecken på att de är smittade av covid-19.

– Det här är förstås inte okej. Inte på långa vägar, kommenterar Anders Åkvist.

ANNONS

Han jämför med att felmarginalen inom hälso- och sjukvårdens egen provtagning brukar ligga på 1–3 procent.

Beror den stora andelen fel på att folk inte gör testerna på rätt sätt?

– Det är säkert en del av förklaringen, men inte hela, säger Anders Åkvist.

Han förklarar att företaget bakom testerna, Dynamic Code, byggt in en kvalitetskontroll i provtagningen för att vara säker på att folk topsar sig ordentligt.

– Hittar man inga spår av mänsklig arvsmassa i proverna räknas de inte som tillförlitliga. Då blir det ”tekniskt fel” som provsvar.

Försöksgrupper

Det konstiga är att Folkhälsomyndigheten lät Dynamic Code göra tester med försöksgrupper innan upphandlingen gjordes klar.

– Då mätte man andelen fel när folk testade sig själva jämfört med när vårdpersonal gjorde testerna – och såg ingen stor skillnad, säger Anders Åkvist och berättar att företaget nu ändrat lite i informationen till dem som ska testa sig, för att förhoppningsvis förtydliga.

Det handlar om att spotta saliv i en kopp samt topsa sig i svalget och näsan.

– I slutändan är det den enskildes ansvar att göra rätt. Ingen personal övervakar provtagningen.

Men vad mer kan felen bero på?

– Vi tror att värmen har varit en stor felfaktor. Det har inte skett någon kylning av proverna.

ANNONS

Kylförvaring

– I fredags prövade labbet att kyla alla prover som kom in – och direkt sjönk andelen fel från 33 till 20 procent. Det är fortfarande oacceptabelt högt, men en tydlig minskning, säger Anders Åkvist och berättar att det ska vara kylförvaring redan i provtagningsbussarna från och med i dag tisdag.

– Förhoppningen med det här är att vi ska ner till åtminstone 10 procent fel under veckan. Självklart vill vi komma betydligt längre, men vi måste först se att trenden håller i sig.

Är det inte ett misslyckande att så många inte kunnat få svar på sina prover?

– Det är jättetrist för dem som drabbats av felen, men totalt sett har självprovtagningen inneburit att vi fått fram fler svar än tidigare, säger Anders Åkvist.

– Räknar man bara antalet personer som fått svar på om de har covid-19 eller inte så skedde det en fördubbling när självprovtagningen infördes. Veckan före fick 1 500 svar, jämfört med 3 000 veckan efter.

Kan ni bryta avtalet med Dynamic Code, trots att det är Folkhälsomyndigheten som stått för upphandlingen?

– Ja, teoretiskt kan vi anlita någon annan aktör, men det är inte helt lätt. Vi följer utvecklingen under veckan och stämmer av om förbättringsåtgärderna har verkan, säger Anders Åkvist.

ANNONS
ANNONS