Hur har vårterminens distansundervisning fungerat? Både bra och och dåligt, enligt Halmstads kommuns analys.
Hur har vårterminens distansundervisning fungerat? Både bra och och dåligt, enligt Halmstads kommuns analys. Bild: Jonas Ekströmer/TT Arkiv

Elever ger distansskola under covid-19 både ris och ros

Gymnasieeleverna i Halmstad har under våren genomfört sin utbildning på distans till följd av coronapandemin. Men hur har det fungerat? Både bra och dåligt, enligt kommunens analys.

ANNONS
|

Barnkonsekvensanalysen har genomförts av Halmstads kommun med stöd av Sveriges kommuner och regioner, SKR.

Undersökningen bygger på elevernas åsikter och tankar kring distansundervisning. Man ville få svar på hur perioden har påverkat deras inlärning, välmående och framtidstro.

Resultatet visar på både positiva och negativa konsekvenser, enligt Halmstads kommun.

De flesta föredrar skolmiljön

En majoritet av eleverna svarade att distansutbildning är sämre än undervisning i skolmiljö. En avsaknad av socialt samspel, att många lärare inte haft tillräcklig kunskap för digital undervisning och att schemat inte varit anpassat, var några av anledningarna.

En del elever upplevde också svårigheter med egenansvaret och en ökad arbetsbörda. Därtill har oron för betygen ökat under perioden, enligt analysen.

ANNONS

Nya möjligheter tack var digitaliseringen

Samtidigt svarade 86 procent av eleverna att de digitala verktygen fungerat bra. 16 procent uppgav också att det utifrån studieresultaten varit bättre med distansundervisning.

Särskilt väl har det fungerat för elever som av olika anledningar inte är bekväma med att ta plats i klassrummen. För dem har digitaliseringen möjliggjort kommunikation på de sätt som passar dem bäst.

Vissa elever med funktionsvariationer har också upplevt att plattformarna gett dem nya möjligheter, enligt kommunen.

Resultatet av analysen ska återkopplas till elever, personal och politiker.

ANNONS