Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Boban Dragic som driver Taxi Tre hjärtan är kritisk till hur Hallandstrafiken agerar efter att skandalomsusade taxiföretaget K-holm Vård o Omsorg tvingats kasta in handduken.
Boban Dragic som driver Taxi Tre hjärtan är kritisk till hur Hallandstrafiken agerar efter att skandalomsusade taxiföretaget K-holm Vård o Omsorg tvingats kasta in handduken.

Efter skandalen – lokalt taxiföretag ifrågasätter Hallandstrafikens lösning

När Taxi 201 201 tvingades upphöra lät Hallandstrafiken de andra upphandlade taxiföretagen fylla luckorna. Det är fel tycker Boban Dragic som driver Taxi Tre hjärtan och kräver att Hallandstrafiken gör en ny upphandling.

Taxi 201 201 körde bland annat skolskjuts och färdtjänstresor på uppdrag av det skandalomsusade moderbolaget K-holm Vård o Omsorg.

Ända sedan Hallandstrafiken gav K-holm Vård o Omsorg i uppdrag att utföra skattefinansierade transporter i länet rullade kritiken. Bolaget och dess företrädare har varit hetluften under många år och när företrädaren 2018 dömdes till fängelse för bland annat bokföringsbrott och grovt skattebrott tog hans hustru över driften av företagen.

Hösten 2019 sade Västtrafik upp sitt avtal med Taxi 201 201 på grund av ekonomiska oegentligheter. Hallandstrafiken vilade på hanen utan egen åtgärd och utredde saken till dess att Transportstyrelsen upphävde K-holm Vård o Omsorgs trafiktillstånd.

Belastar skattebetalarna

Hallandstrafikens avtal med K-holm Vård o Omsorg sträckte sig egentligen fram till nästa trafikavtal 2022. Eftersom de andra taxiföretagen som ingår i det nuvarande trafikavtalet för Halmstad fick en maxtilldelning redan vid upphandlingen kräver Boban Dragic, som driver Taxi Tre hjärtan, att Hallandstrafiken ska göra en ny upphandling.

– Hallandstrafiken har rätt att låta andra företag utföra de resorna som Taxi 201 201 utförde under maximalt 180 dagar. Den tiden har passerats med råge, säger han och förklarar att lösningen som Hallandstrafiken valt i stället för upphandling kostar skattebetalarna mer än det skulle behöva göra.

”...de lät inte andra företag, som redan hade fått stora uppdrag, få dela på kakan.” Boban Dragic, Taxi Tre hjärtans ägare.

Boban Dragic tycker att Hallandstrafiken kunde ha gjort en direktupphandling redan när Taxi 201 201 och K-holm Vård o Omsorg sopades av banan.

– Hallandstrafiken har laglig rätt att göra så och om vi, som är ett lokalt företag, hade fått uppdraget kunde det ha varit ett bra sätt för Hallandstrafiken att prova och få se att vi håller måttet inför nästa stora upphandling 2022. Västtrafik gjorde till exempel en direktupphandling när de sade upp avtalet med Taxi 201 201, de lät inte andra företag, som redan hade fått stora uppdrag, få dela på kakan.

Läs mer: Taxiföretag fick tillståndet indraget

Läs mer: Hallandstrafikens färdtjänstentreprenör kraftigt ifrågasatt

Vi utnyttjar ”frivolymen”

Hallandstrafikens trafikchef Daniel Bernhard uppger att trafikbolaget inte alls bryter mot reglerna. Han säger att trafikavtalet är ett ramavtal, som medger att man tilldelar de företag som ingår i avtalet mer trafik än den trafikmängd som upphandlades:

– Vi har använt de möjligheter vi har i befintliga trafikavtal i Halmstad, där vi har fyra andra avtal. Vi nyttjar de frivolymer som finns i avtalen. Vi bedömer att vi inte behöver utföra någon kompletterande upphandling för att täcka de volymerna. Vi avvaktar den upphandling som vi påbörjar med trafikstart 2022, säger han och påpekar att det nuvarande avtalet tillåter den här lösningen:

– Vi bedömer att de resurserna vi får till räcker för att täcka behovet. Det blev inte en lika stor volym som K-holm hade, men den volymen vi fått till inom avtalets ramar hos övriga avtalsparter löser det resandebehov vi har.

Men stämmer det inte att ni är tvungna att göra en ny upphandling när den tillfälliga lösningen pågått i 180 dagar?

– Jo det är helt rätt, om vi hade löst situationen med en direktupphandling. Men nu löste vi det inom det befintliga trafikavtalet och de ”frivolymer” som finns inom det avtalet. Vi har använt dem maximalt för att få in det trafikbehovet vi har. Hade vi gjort direktupphandlingar hade vi varit tvungna att göra en ny upphandling efter några månader.

Ni har bedömt säger du, hur kan en utomstående se att det stämmer?

– Vi har med det som en avtalsklausul, att vi har rätt att utöka antalet fordon och pass och volym med X procent.

Det låter som att det finns utrymme för en tolkning?

– Ja, det finns det ju alltid i avtalsrelationer, oavsett hur solklart eller inte solklart det är. Rent generellt skulle jag vilja säga att förstahandsalternativet för alla offentliga aktörer är att se om man kan nyttja befintliga avtal innan man gör kompletterande upphandlingar.

”Såklart är vi självkritiska och tittar över vad vi kan göra bättre.” Daniel Bernhard, Hallandstrafikens trafikchef.

Kräver nästan alla resurser

Pandemin har gjort att den sammanlagda mängden transporter som utförs genom Hallandstrafiken har minskat. Men kring rusningstiden på morgnar och eftermiddagar är behovet i stort sett oförändrat.

– Vi har till exempel väldigt mycket skoltrafik vid åttatiden på morgonen, som kräver nästan alla resurser vi har. Men däremellan har det minskat kraftigt under pandemin, säger Daniel Bernhard och bekräftar Boban Dragics invändningar:

– De är helt rätt i sak, hade vi inte haft avtalsstöd för att göra en sådan lösning, om volymen inte hade räckt till, så skulle det ha upphandlats.

Vad har ni dragit för lärdomar efter upphandlingen där ni gav det redan tidigare kritiserade taxiföretaget K-holm Vård o Omsorg uppdrag?

– Såklart är vi självkritiska och tittar över vad vi kan göra bättre. Vi ska ju snart göra en ny upphandling igen. Vi ska försöka på bättre sätt att fånga in oseriösa aktörer i ett tidigare skede.

Inte övertygad

Svaren övertygar inte Boban Dragic. Han sammanfattar Hallandstrafikens uttalanden med kommentaren:

– De kan alltså fuska lagligt. De begränsar andra företag i stället för att låta någon ny aktör få chansen. Samtidigt ser jag ju hur de som har avtal behöver ta in underleverantörer för att klara av ökningen, säger han och berättar att han har bokat möte inom kort med ledande politiker i Halmstad för att diskutera situationen.

– Jag släpper inte det här. Det här är slöseri med skattepengar.

Hur då?

– Vi kan köra billigare än de som har avtal nu. Flera miljoner billigare på ett år.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här