När Stena Nautica läggs in på skeppsvarvet i Landskrona för service och översyn blir det den tidigare Bornholmsfärjan Stena Vinga som tar över rutten mellan Halmstad och Grenå.
Stena Vinga är 130 meter lång och upprätthåller trafiken över havet i tio dagar, med start vid avgången klockan 20.05 söndagen 28 februari. Trots likheten i längd har de båda fartygen ett ganska tydligt olikt utseende.
Fokus på frakter
Stena Vinga erbjuder mer fraktkapacitet och cirka hälften så många passagerare, totalt 400 personer, som Stena Nautica.
Sedan linjen startades för ett år sedan har Stena Nautica genomfört fler än 1 100 seglingar på linjen, med tanke på pandemin har fokus främst legat på frakt och inte alls nått den passagerarmängd man hoppades på vid linjestarten. Färjan har 22 avgångar i veckan från Halmstads hamn.
Flexibilitet
Godstrafiken har enligt Stena överträffat förväntningarna. Främst är det så kallade oledsagade trailers, släp utan chaufför som ökat under pandemin även om transportarbetare undantagits från reserestriktionerna mellan Europas länder.
– Flexibiliteten i vår fartygsflotta är viktig för att kunna fortsätta serva våra kunder och hålla de viktiga godsflödena igång mellan Sverige och Danmark, även under pandemin och när våra färjor behöver besöka varv, säger Elisabeth Lönne, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer i en kommentar till det tillfälliga färjebytet.
Stena Vinga trafikerar normalt Stena Lines andra Danmarkslinje mellan Göteborg och Fredrikshamn.