Om ungefär en månad är polisens digitala rekonstruktion av dödsolyckan klar. Då får utredarna de sista svaren på vad det var som hände vid kollisionen.
Om ungefär en månad är polisens digitala rekonstruktion av dödsolyckan klar. Då får utredarna de sista svaren på vad det var som hände vid kollisionen.

Digital rekonstruktion ska ge svar om dödsolyckan i Slättåkra

Två viktiga frågor har fått ett svar. Föraren i den ena bilen var berusad och fick inte köra bil. Först när den digitala rekonstruktionen av krocken är klar får polisen vet hur fort bilarna kördes och vem som kom över på fel körbana.

ANNONS
|

Vid olyckan på Oskarströmsvägen den 27 augusti omkom en femårig flicka och en kvinna i 60-årsåldern. Efter förhör har polisen en ganska klar bild över olyckan och hur den gick till.

Föraren av den ena bilen medger att han kört alkoholpåverkad och att han inte hade något giltigt svenskt körkort. Han hade ett förarbevis från sitt hemland och det har visat sig att det var förfalskat.

Däremot nekar han till anklagelserna om vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik. Och det är en av anledningarna till att polisens rekonstruktion av olyckan på länsväg 678, mellan Slättåkra och Oskarström i höjd med Mossarp, blir så viktig:

ANNONS

Kan bli aktuellt med nya förhör

– Vi håller på och bygger en så kallad digital rekonstruktion av händelseförloppet. Den inkluderar fordonens hastighet och fordonens placering på vägbanan. Vi måste kunna reda ut vem som kom över på fel sida och hastigheten på de båda fordonen, säger polisens utredningsledare Andreas Gabrielsson vid trafikenheten i Göteborg och lägger till:

– Vi har nästan alla andra förutsättningar ganska klara för oss just nu. Sedan kan det ändå bli aktuellt med flera förhör och andra kompletteringar.

Rekonstruktionen beräknas vara klar inom en månad. Den utförs av en extern part, polisen gör den inte själv.

Hur säker blir en sådan rekonstruktion?

– Den blir faktiskt väldigt säker, generellt sett. Träffsäkerheten är hög och de här har en hög bärighet i domstol. Det finns ett antal rättsfall och vi ser att de exempelvis träffar nästan på kilometern i vissa fall, beskriver Andreas Gabrielsson.

Den digitala rekonstruktionen väger in alla tänkbara parametrar, som till exempel vilken typ av asfalt fordonen kördes på, hur vägbanan var, om den var våt eller torr och analyserar sedan krockvåldet som inträffade i kollisionen.

Hastigheten helt avgörande

Till och med säkerhetsavdrag säger analysen en hel del om vad som verkligen inträffade.

– Vi har ännu inte bilden av krocktillfället helt klar för oss. Men det är något vi måste kunna bena ut. Vi kommer att få en bättre bild av vad det var som skedde, säger Andreas Gabrielsson och pekar på hastighetens helt avgörande betydelse:

ANNONS

– Vid en dödsolycka är hastigheten helt avgörande, hastigheten är en av de största faktorerna till att dödsolyckor inträffar.

Läs också: Månader återstår innan alla frågor om olyckan är besvarade

Läs också: Stort engagemang för insamlingen Siri vår ängel

ANNONS