”Det var dåligt beslutsunderlag som pekade på miljardkostnader för tunnel”

Leif Liljebrunn från Halmstads Lokala Parti vill samarbeta med alla som utgår från ”sunt förnuft och fakta”. När listettan för stans nyaste parti ska beskriva hur tvärpolitisk han är, avslöjar Liljebrunn att han varit medlem i fyra olika partier i Halmstad – samtidigt.

ANNONS
|

Vi har stämt träff hemma hos den politiske nykomlingen Leif Liljebrunn och parkerar intill den stora Eketångaskogen. Det var just den som blev hans ”trigger” till att engagera sig politiskt – och i förlängningen hans entrébiljett in i ledningen för nystartade Halmstads Lokala Parti.

– Tjänstemännen kallade skogen bara för H4, så det var faktiskt jag och några till som bestämde oss för att ge den ett namn när vi skulle skapa opinion för att rädda den undan byggplanerna, säger han när vi slår oss ner i det stora uterummet med utsikt mot havet.

Liljebrunn sitter laddad med en dator framför sig för att då och då skrolla i partiets färska visionsdokument.

ANNONS

Ni skriver att kommunen är för tjänstemannastyrd och att besluten måste bygga mer på fakta. Är inte det motsägelsefullt med tanke på att just tjänstepersonerna brukar leverera fakta, medan fritidspolitikerna sedan beslutar efter sina olika visioner?

– Självklart ska tjänstemännen vara specialister på sina områden, men politikerna måste vara tydligare med att tala om för dem vad deras uppdragsgivare – alltså medborgarna – vill. Dessutom tycker jag att man ska kräva att alla politiker är pålästa så att de kan ifrågasätta tjänstemännen i stället för att gömma sig bakom att de ”bara är fritidspolitiker”.

Visst är det ett problem att de på Väster alltid hörs, medan det är tystare på Öster.

Hur ska ni ta reda på vad alla Halmstadbor tycker? Blir det inte svårt med tanke på att det bor över 100 000 i kommunen?

– Visst är det ett problem att de på Väster alltid hörs, medan det är tystare på Öster. Men det kan vi möta genom att vara ute mer och lyssna på organisationer och samhällsföreningar.

Vilka exempel har du på politiska beslut i Halmstad som inte har byggt på fakta?

– Det tydligaste är översiktsplanen. Där hade politikerna jättefina visioner från början, sedan hände något på vägen – ungefär som när man kör viskleken. Det berodde inte på illvilja från tjänstemännen, utan på att politikerna var otydliga.

ANNONS

– Det mest konkreta faktafelet i det fallet var snacket om att Halmstads befolkning skulle växa till 150 000 till år 2050. Satte man sig in i statistiken, som jag gjorde, insåg man att det var något konstigt med att just Halmstad skulle växa mest i hela Sverige. Senare har de tvingats skriva ner prognosen till någonting på 130 000.

När Ny Demokratis Ian Wachtmeister och Bert Karlsson 1991 gick till val med ”Drag under galoscherna” och kom in i riksdagen med John Bouvin från Halmstad presenterade de sig som ”verklighetens folk”. Ser du några likheter med er image där ni pratar om dagens politiker som ”tondöva” med ”bunkermentalitet” i Rådhuset – medan ni ska stå för ”sunt förnuft” och att ”kommunen är till för invånarna i stället för tvärtom”?

– Det är nog mest andra politiker som vill göra sådana jämförelser för att de känner sig hotade. Trenden med fler och fler lokala partier beror på det vakuum som blivit mellan politikerna där uppe och invånarna där nere. Vi är här för att stanna.

– Vi är inte styrda av rikspolitiken och vi har inga åsikter om Sverige ska vara med i Nato eller inte – vi har bara Halmstads bästa för ögonen.

ANNONS

Hur mycket är ni ena halvan av ett splittrat Sverigedemokraterna och hur mycket är ni ett antal utmanövrerade kuppmakare från Moderaterna?

– Jag förstår att journalister undrar om vi är SD eller M – och att våra motståndare vill utnyttja det – men vi ser oss som mer tvärpolitiska än så. Exempelvis har jag själv varit medlem i fyra partier samtidigt.

De som hoppade av SD ville ha en bättre integration, men utan att bli förknippade med de andras extrema framtoning.

– Vissa på vår lista ville förändra Moderaterna genom att lyssna mer på näringslivet och invånarna – men det partiet var för toppstyrt för att gå med på det.

– De som hoppade av SD ville ha en bättre integration, men utan att bli förknippade med den extrema framtoning som de andra stod för.

Varför var du med i fyra partier samtidigt?

– För att lära mig hur de tänker, vilken retorik de använder och vad som händer bakom kulisserna. Jag jämförde deras program och märkte hur mycket likheter det är när alla pratar om trygghet och övervakningskameror – det enda som skiljer är när man av ideologiska skäl tycker det är viktigt med det fria valet.

Vilka partier vid sidan om Moderaterna var du medlem i?

– För deras egen skull vill jag inte säga det. Ingen genomskådade att jag var med i något mer än deras parti.

ANNONS

Både din tvåa Fabio Ishaq (före detta SD) och din trea Niclas Jansson (före detta M) är viljestarka personer som kommer från uppslitande falangstrider. Hur stor är risken att ni kommer på kant med varandra under en mandatperiod?

– De har redan vunnit min respekt genom att båda ta ett steg bakåt för att släppa fram mig. Och även om de är starka personligheter så är de duktiga på att lyssna – och tillsammans blir vi kanon genom att vi är bra på olika saker.

Kan Moderaterna ha lockat tillbaka en massa kärnväljare – som ni hade hoppats kunna stjäla – när de i sista stund gjorde en kovändning om Eketångaskogen?

– Det var bra att de till sist lyssnade på vad folk tycker, men jag tror inte att det räcker. Vi står inte och faller på en enskild fråga.

KD och SD har reserverat sig mot principbeslutet om en öppningsbar bro över Nissan vid Söder. Vad är er inställning?

– Vi vill räkna på en tunnel, den skulle bland annat kunna finansieras genom att man säljer markområden i hamnen som går att exploatera. Det var ett dåligt beslutsunderlag som pekade på miljardkostnader – ingen kunde specificera var siffrorna kom från.

ANNONS

Med tanke på alla leveranser till Flygstaden är det tvärtom just den tunga trafiken som ska passera Nissan via en ny förbindelse.

– Att bygga en enfilig bro där man förbjuder tung trafik är inte att tänka långsiktigt. Med tanke på alla leveranser som ska till butikerna och bilhandlarna vid Flygstaden är det tvärtom just den tunga trafiken som ska passera Nissan via en ny förbindelse.

Ni säger att ni vill utveckla Halmstads flygplats, men hur då?

– Det är framför allt kopplat till Försvarsmakten, en av de största arbetsgivarna i Halmstad – så jag vill undersöka möjligheterna att få med dem på att delfinansiera. Jag vill också att vi tar en aktiv del i att satsa på rätt sorts flygbränsle – det kan locka den del av näringslivet som vill göra bra miljöval.

Hur vill ni lösa segregationen?

– Först och främst gäller det att skapa fler jobb för att få till integration. När det sedan gäller bostadssegregationen vill vi ge HFAB möjligheten att bygga fler bostäder, så att vi utnyttjar kommunens verktyg för att kunna ta samhällsansvar. Vi vill då att HFAB bygger billiga varianter, där det går att hålla nere hyrorna – sådant som inte privata fastighetsägare är intresserade av.

– Vi vill också att HFAB bygger bostadsrätter på Andersberg så att det även går att göra bostadskarriär där. Går det att lösa lagmässigt ser vi gärna att HFAB hjälper folk där med finansieringen.

ANNONS

Ska man få bygga bostäder på jordbruksmark?

– Vi gör ingen skillnad mellan den och stadsnära skog, båda är lika viktiga att skydda.

Vad händer då om det inte finns någon annan mark att bygga på?

– Jag är övertygad om att det jordbruk som finns kan effektiviseras mer än i dag.

Vi kan även samarbeta med SD eller Vänsterpartiet, men vi kommer nog att upplevas som besvärliga.

Vilka partier kan ni tänka er att samarbeta med efter valet?

– Vi är tvärpolitiska och ser inga röda skynken. Vi kan även samarbeta med SD eller Vänsterpartiet, men vi kommer nog att upplevas som besvärliga. Är det en sakfråga där majoriteten av invånarna är emot, eller som inte bygger på sunt förnuft och fakta, är vi inte beredda att kompromissa.

Fakta: HSLP:s listetta

Namn: Leif Liljebrunn.

Ålder: 62 år.

Bor: Sedan 1998 i en 40-talsvilla (utbyggd 2006) i Sandhamn med 280 kvadratmeters boyta.

Yrke: Entreprenör. Slutade som vd för Zeta Display (som håller på med digital kommunikation) för några år sedan. Är numera styrelseordförande för ett halvdussin bolag.

Personlig politisk hjärtefråga: ”Att ha en bra översiktsplan. Jag säger inte att allt är fel med dagens, men i och med att det handlar om vilka visioner man ska ha måste den vara mer förankrad bland medborgarna.”

Fakta: Halmstads Lokala Parti

Mandat i fullmäktige i dag: Noll, men har sex kandidater som sitter i fullmäktige som vildar.

Profilfrågor enligt listettan: Medborgarperspektivet, jobben och företagandet. ”De två sistnämnda är starkt kopplade till varandra. Fungerar företagandet så leder det till arbetstillfällen och bättre integration.”

Kandidater 2–10 på listan:

2. Fabio Ishaq

3. Niclas Jansson

4. John Andersen

5. Andréa Skoglund

6. Josefin Green

7. Karin Lindahl

8. Robert Lindell

9. Ada Larsson

10. Ulf Holmgren

LÄS MER:Kritik mot Halmstads nya översiktsplan: ”Heltokig”

LÄS MER:Splittringen inom SD ger ännu ett lokalt parti

LÄS MER:M kovänder om Eketångaskogen

LÄS MER:Utfrusen M-trio går över till Halmstads Lokala Parti

LÄS MER:”Ideologierna är visst viktiga för hur folk röstar lokalt”

LÄS MER:Överraskande toppnamn för lokalpartiet

LÄS MER:Direktdemokraternas kandidat ska inte ha egna åsikter

Inför valet 2022 publicerar Hallandsposten intervjuer med partiernas toppkandidater i kommun- och regionval. Tidigare intervjuer finns på HP:s valsajt.

ANNONS