"Det finns ingen hotbild mot festivalen"

Therese Wallgren, ansvarig för Tall Ships Races säkerhetsplanering, säger att kommunen är förberedd på att hantera alla tänkbara kriser som kan uppstå under festivalen.

ANNONS
|

Årets Tall Ships Races, TSR, beräknas locka en halv miljon besök i hamnområdet. Att hantera så stora folkmassor på en begränsad yta ställer stora krav på säkerhetsplaneringen.

Ett av underlagen till denna planering är erfarenheterna från år 2011, då Halmstad var värd för evenemanget sist. Therese Wallgren, ansvarig för säkerhetsplaneringen för TSR, säger att det redan då genomfördes ett gediget säkerhetsarbete.

– Vi var väldigt nöjda med hur evenemanget hanterades år 2011. Mycket av det arbetet kan vi kopiera och göra likadant under årets TSR, samtidigt som vi utvecklar andra områden, säger Therese Wallgren.

Kommunen började säkerhetsplaneringen inför årets evenemang redan för ett drygt år sedan.

ANNONS

– Bredden av saker som vi har funderat på är väldigt stor. Det handlar om allt från vrickade fötter på grund av sladdar som ligger fel, till att någon får hjärtstillestånd eller trillar i vattnet från kajen, säger Therese Wallgren.

Den senaste tidens terrordåd i bland annat Stockholm och London har tagits med i beräkningarna.

– Vi har ett mycket nära samarbete med polisen, och de i sin tur med säkerhetspolisen. Vi jobbar utifrån den lägesbild och den information som de kan ge oss. Jag förstår att människor kan känna sig osäkra eller otrygga, men utifrån dagsläget finns det ingen hotbild mot TSR.

Therese Wallgren säger att det finns säkerhetsmässiga fördelar med en stadsfestival jämfört med evenemang som arrangeras på exempelvis arenor.

– Här kan du utrymma åt alla håll, utom ner i vattnet. Man kan ta sig in mot centrum eller bortåt Östra stranden. Och för att säkra räddningsvägar så kommer det vara avspärrat för all trafik utom den tillåtna. Inga andra bilar än de som ska vara på området ska vara där, och leveranser ska klaras av på förmiddagen innan evenemanget startar.

På grund av avspärrningarna uppmanar arrangörerna folk att lämna bilen hemma och ta sig till hamnfestivalen genom att gå, cykla, eller åka kollektivt.

ANNONS

– Det är viktigt att känna till att det inte kommer att finnas några parkeringar i närheten av området, säger Therese Wallgren, som avslutningsvis hoppas att alla besökare får en trevlig festivalupplevelse:

– Alla ska känna sig trygga och ha det bra. Det är målsättningen med säkerhetsarbetet. Och skulle det trots allt hända något så kan vi hantera det på allra bästa sätt, säger Therese Wallgren.

En "rescue area" kommer upprättas jämte hamnkontoret, där polis, räddningstjänst, ambulanssjukvård, kustbevakning och personal från Sjöfartsverket finns samgrupperade.

– Skulle något hända finns vi nära varandra så att vi snabbt kan komma igång med arbetet, säger Magnus Eriksson, brandingenjör på räddningstjänsten och samordnare för blåljusmyndigheterna under TSR.

Platsen för räddningszonen är utvald eftersom den möjliggör snabb evakuering genom Stationsgatan, samtidigt som ytan har plats för att en räddningshelikopter ska kunna landa. Precis som år 2011 kommer en kustbevakningsbåt patrullera vattnet, med befogenheter att vidta åtgärder mot bland annat sjöfylleri.

– Det går inte att veta allt på förhand, men vi är ganska övertygade om att vi har täckt in det mesta som kan hända, säger Magnus Eriksson.

Riskanalysen som gjordes år 2011 har förändrats något inför 2017 års festival, och täcker nu fler möjliga händelser.

ANNONS

– Det som givetvis vi och alla andra pratar om är det som händer runt om i världen med terrorattentat. Kan en lastbil köra in i vårt område? Kan någon lägga en ryggsäck? Det är svåra uppgifter att hantera, men det är polisens uppdrag, och de gör så gott de kan, säger han.

Myndigheternas samarbete under TSR har även långsiktiga effekter.

– Det är ett perfekt tillfälle för nätverkande. Samarbetet mellan myndigheterna fungerade väldigt bra under TSR år 2011, och vi märkte att det gav oss positiva effekter i samverkan mellan myndigheterna även på längre sikt, säger Magnus Eriksson.

ANNONS