Verkstad. I ett litet rum i uthuset håller Isabelle Andersson till. Hon brukar ha en film i gång i bakgrunden som sällskap när hon arbetar. Bild: Jörgen Alström
Verkstad. I ett litet rum i uthuset håller Isabelle Andersson till. Hon brukar ha en film i gång i bakgrunden som sällskap när hon arbetar. Bild: Jörgen Alström

”Det är skönt att vara sin egen chef”

Ungdomar får prova på hur det är att driva eget företag under sommaren genom konceptet Ung drive, som i praktiken är en entreprenörsskola.

ANNONS
|

En av företagarna i Ung drive är Isabelle Andersson, som under sommaren driver Kortmakeriet. Där tillverkar hon handgjorda gratulationskort, en form av scrapbooking.

– Det har varit min hobby i fem–sex år. Nu såg jag möjligheten att göra företag av det, berättar Isabelle Andersson.

Hon gillar att egen företagare innebär frihet.

– Att vara sin egen chef är en skön känsla, säger hon.

Ung drive är ett färdigt koncept som finns i flera kommuner. I Halmstad är det 19 ungdomar som deltar.

Deltagarna får 1 000 kronor i startkapital och stöd från coacher med erfarenhet från eget företagande. Men hela tiden är det fokus på det som inbringar pengar – att sälja.

ANNONS

– Man kan inte bara skaffa en hemsida och en Facebooksida och sedan ingenting mer. Då säljer man inget, säger Anna Hammarlund, som är projektledare för Ung drive i Halmstad.

Anna Hammarlund nämner kreativitet som en viktig egenskap för att passa som Ung drive-företagare.

– Framför allt är det till för dem som har en bra idé eller är duktiga på det de gör men behöver lära sig att tjäna pengar på det, säger hon.

En del av företagen är inriktade på kultur och nöje, exempelvis att producera rap-beats, thrash metal eller att göra lärorika barnböcker. Någon är djur- och eventfotograf.

Andra fokuserar mer kring att sälja en färdig produkt, oavsett om det handlar om strandkuddar eller LED-lampor. Det finns även mer serviceinriktade företag, där ungdomar reparerar bilar eller datorer.

Företagsidéerna kommer från ungdomarna själva.

– Det räknas som hobbyverksamhet, så vi behöver inte skatta, berättar Isabelle Andersson.

Hon uppger att det fort- farande går lite långsamt, men att det har trillat in en hel del beställningar på sistone. Hur korten utformas beror bland annat på sammanhanget, vem det är till samt eventuella önskemål.

– I och med att det är min hobby är det inte jobbigt. Men marknadsföringen är det svåraste. Man kan ha bra erbjudanden, men man ska synas också, konstaterar Isabelle Andersson.

ANNONS
ANNONS