Den gula safiren jubileumsflög

Har du sett det gula propellerplanet flyga över Halmstad? Förmodligen, intresseföreningen som äger "Safiren” flyger sammanlagt ett hundratal timmar per år. HP fick följa med när de firade modellens 75-årsjubileum.

ANNONS
LocationHalmstad||

Fredagsmorgonen när HP:s utsända möter upp några representanter ur intresseföreningen Safir vid Halmstad flygklubb var det kallt i luften och solen sken. Perfekt flygväder alltså.

– Hade det varit lördag nu och såhär fint väder så hade jag ringt en kompis för att flyga en runda och träna, säger Mats Johansson som har lovat att bjuda på en flygtur.

Anledningen till att de har samlats vid flygklubben just idag, den 20 november, är för att fira 75-års jubileet av den första flygningen med flygplansmodellen Saab Safir.

Skolflygplan i flygvapnet

– Flygvapnet har haft den här modellen som sin övningskärra. De flesta stridspiloterna som är utbildade under 70- och 80-talet har tagit sina första vingliga steg i ett sånt här. Alla piloter i Sverige har mycket hjärta till det här planet, säger Mats.

ANNONS

Det planet som föreningen Safir äger är byggt 1959 och kom till Halmstad på 80-talet. Idag är de nio medlemmar som delar på det. Några av dem flyger fortfarande medan resten har kommit upp i åldern och nu nöjer sig med att putsa på det.

En dröm man haft sedan man var liten.

– I mitten av 80-talet köpte vi hem den här Safiren från Finland, den gick som nummer 14 i det finska flygvapnet, säger Thomas Ericsson som har varit med i föreningen sedan dess.

Tog en jubileumstur över Halmstad

När det är dags att lyfta förklarar Mats att när det kommer till flygning handlar allt om säkerhet. Efter att ha spänt fast både sig själv och den flygande reportern tar han fram ett papper med en lång lista med saker som ska kontrolleras innan start.

Allt ser ut som det ska. Det finns bränsle i tanken och knapparna som det behöver tryckas på är tryckta och spakarna som det ska dras i är dragna. Mats anropar flygtornet för att få tillstånd till att köra ut på startbanan. I hörlurarna hör vi att Sigurd Erik - Ivar Rudolf Yngve får klartecken för att lyfta.

Halmstad från ovan

Det tar inte lång tid innan det lilla planet lyfter från marken och glider upp. Hörlurarna stänger ute brummet från den högljudda motorn och uppe i luften är det fridfullt. Till skillnad från när man sitter i ett stort plan som tar hundratals människor och flyger ovanför molnen känns det som att det inte är särskilt långt ner till marken. Trots mitt bristfälliga lokalsinne känner jag tydligt igen Halmstad från ovan.

ANNONS

Just den här soliga novemberdagen är det många plan som lyfter från flygklubben och det kom tydliga direktiv från flygtornet om var vi skulle hålla oss för att inte störa någon annan. Efter ett par varv runt Tylö fick vi klartecken att flyga tillbaka över centrala Halmstad och sedan landa på flygklubben igen.

Män och deras intresse för flygplan

Väl nere på marken igen konstaterar vi att det är ett stabilt plan och inte alls så skumpigt som man kan förvänta sig att ett litet plan är. Trots att det nästan är vardag för Mats att ge sig upp i luften verkar han inte riktigt få nog.

– Jag är uppe i luften någon gång i veckan, men det varierar mycket. Jag kan flyga med familjen till Visby eller så flyger jag bara för att träna, säger han.

Innan vi skiljs åt är jag tvungen att fråga det som jag länge undrat över. Vad är egentligen grejen med män (för jag vågar inte kalla dem gubbar) och intresset för flygplan?

– Tyvärr är det mest män. Varför det är på det viset kan jag inte svara på men vi önskar fler kvinnor in i klubben naturligtvis. Det finns väldigt många kvinnor som har det här intresset också men de kommer kanske inte hit så det måste vi kanske bli bättre på att ta oss an. Det är väl som med brandbilar, tåg och liknande, en dröm man haft sedan man var liten, säger Mats.

ANNONS

Fakta: Saab Safir

Ett enmotorigt plan med plats för tre eller fyra personer.

Konstruerades av SAAB 1944 och var klart för den allra första testflygningen den 20 november 1945. 323 exemplar byggdes och exporterades till över 25 länder.

Det etiopiska flygvapnet köpte in ett stort antal av modellen. I det svenska flygvapnet användes planet främst som skolplan.

För att marknadsföra Saab Safir flög Carl Gustaf von Rosen från Bromma till Addis Abeba i Etiopien. Det är fortfarande det inofficiella världsrekordet i längdflygning med ett enmotorigt plan.

ANNONS