Billigare att reparera och fixa till cykeln

Att få nya däck, ny kedja eller fixa trasiga ekrar blir billigare när momsen för cykelservice har halverats.

ANNONS
|

Vid årsskiftet infördes ett flertal nya lagar och förordningar. En av dem var en sänkning av momsen för reparationer av cyklar från 25 till 12 procent.

Stefan Nilsson, ägare av Håkanssons cyklar, var väl förberedd inför lagändringen som trädde i kraft 1 januari i år.

– Jag har sagt till mina kunder att efter årsskiftet blir reparationer och service mer än tio procent billigare, säger han.

Sänkningen gäller arbetskostnaden vid reparationer och service, men även de delar som byts ut och köps till vid tjänsten blir billigare. Något Stefan Nilsson hoppas får fler att ta tag i underhållet av sin cykel.

ANNONS

– Förhoppningsvis kostar fler på sig mer, som bättre däck eller ny kedja. Eller dubbdäck när nu vintern kommer. Kanske fler lämnar in sin cykel för saker de annars tyckt varit på gränsen till för dyrt.

Däremot gäller inte momssänkningen för köp i butiken, så som delar, tillbehör eller cyklar. Där gäller den gamla momsen på 25 procent. För handlarna gäller det att ställa in kassan rätt så kunderna får det nya rätta priset. Detta är något flera cykelverkstäder fått hjälp med under årets första dagar.

På Levin & Nilssons cykelverkstad var man också förberedd på förändringen. Där har priserna på reparationer av cyklar länge varit oförändrade och momssänkningen bidrar i stället till att man inte behöver höja dem. Tanken är att kunna låta dem vara.

Förslaget till sänkningen kom från Miljöpartiet. Svein Henriksen (MP), ordförande för miljönämnden i Halmstad, är förstås positiv till beslutet.

– Ett grönt kvalitets- och hållbarhetstänk där man underhåller och reparerar i stället för att köpa nytt följer tanken emot slit- och slängsamhället, säger Svein Henriksen om lagändringen.

Momssänkningen gäller även för reparation av exempelvis skor, lädervaror, kläder och hushållslinne.

ANNONS