Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En bro ska byggas över Nissan på Söder. Det står klart efter kommunstyrelsens möte på tisdagen. Bild: Jari Välitalo/Arkiv
En bro ska byggas över Nissan på Söder. Det står klart efter kommunstyrelsens möte på tisdagen. Bild: Jari Välitalo/Arkiv

Beslutet klubbat – bro ska byggas över Nissan

Både L och V sällar sig till skaran som vill ha en bro över Nissan på Söder. Det blev också – som väntat – beslutet när frågan avgjordes i kommunstyrelsen. KD och SD, som vill ha en tunnel, reserverade sig.

Som HP berättat har politikerna tvingats sätta ner foten i frågan om en förbindelse över Nissan. Detta på grund av att arbetet med de framtidsplaner som pågår påverkas av om det ska byggas en bro, en tunnel eller ingen förbindelse alls på Söder.

Enligt det underlag som tagits fram beräknas en öppningsbar bro landa på omkring 115 miljoner medan en icke öppningsbar skulle kosta cirka 65 miljoner. En tunnel landar på minst 900 miljoner, troligen mer.

Politisk majoritet för bro

När frågan behandlades i samhällsbyggnadsutskottet i början av mars stod det klart att det fanns en politisk majoritet för alternativet med en öppningsbar bro . Vare sig V eller L hade då tagit ställning men även utan dessa partiers röster var frågan avgjord – såvida inget annat parti plötsligt skulle byta fot.

Så blev det inte. Kommunstyrelsen har nu slagit fast att inriktningsbeslutet är att en bro ska byggas över Nissan och att öppningsbara alternativ ska finnas med i den fortsatta planeringen.

Både L och V valde att rösta för liggande förslag om en bro.

– Vi har landat i att vi vill se en öppningsbar bro, uppger Lovisa Aldrin (L).

V ville stryka del om ”större trafikkapacitet”

I beslutet ingår också ett tilläggsyrkande från Jenny Axelsson (C). Detta innebär bland annat att fortsatta utredningar ska inkludera klimatskydd och hänsyn till oskyddade trafikanter och att man ska möjliggöra för större trafikkapacitet på bron på sikt.

Tania Bengtsson (V) säger att hennes parti sympatiserar med hela beslutet utom just sista delen som rör trafikkapacitet.

– Denna fråga har varit stor för oss men vi var ändå relativt eniga till slut kring en bro som utformas som en tvåfilig stadsgata. Det handlar framför allt om stadens utveckling och tillväxten av bostadsområden, förklarar hon.

Men partiet vill inte se vare sig en större trafikled över Nissan eller ökad trafik i centrum.

– Ur klimatsynpunkt är det viktigt att biltrafiken minskar i staden. Med en ny bro kan man flytta delar av biltrafiken från Slottsbron och vinsten blir då att vi inte får lika mycket trafik centralt. Parallellt vill vi jobba med frågor som gör att kollektivresandet kan öka.

Tania Bengtsson tillägger att om det framöver skulle bli aktuellt med en flerfilig bro kommer partiet troligen att säga nej till detta.

Fem av sju röstade för bro

M, C, L, S och V röstade för liggande förslag om en bro över Nissan.

SD och KD röstade nej till förmån för en tunnel och valde också att reservera sig mot beslutet.

MP har ingen representant i kommunstyrelsen men har tidigare uppgett att partiet inte vill ha någon förbindelse alls på Söder.

LÄS MER: Politiker ska sätta ner foten om förbindelse över Nissan

I bildspelet nedan kan du se hur det är tänkt att bro med tillhörande väg ska gå:

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här