Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/5

Badkonkurrenter blir kompanjoner

I tio år har de två konkurrerande badrumsföretagen Hafa och Noro varit grannar på Öster i Halmstad. På tisdagen klipptes ett rejält hål i stängslet mellan dem för att manifestera att man nu går samman och blir kompanjoner.

– När vi startade 2007 så var vi en avknoppning från Hafa, så man kan säga att vi återvänder till modersfamnen, säger Hasse Backman, en av Noros tre delägare.

Noro blir nu en del av Hafa Bathroom Group, som sedan tidigare består av varumärkena Hafa och Westerberg. Badkarstillverkaren Westerberg köptes redan 2006.

– Man kan väl säga att vi varit både konkurrenter och kolleger eftersom vi nischat oss lite olika. Westerberg fokuserar på bubbelbad och spa, Hafa på design och vi har väl varit lite mer ”Hennes & Mauritz”. Alla tre varumärkena kommer att leva kvar och komplettera varandra, berättar Hasse Backman.

I Halmstad har Hafa Bathroom Group ett 50-tal anställda och Noro cirka 30. Därutöver har både företagen säljorganisationer i Finland, Norge och Danmark.

– Nu börjar ett arbete med att integrera våra företag. Exakt vad det innebär kan jag inte säga i dag, men vi har ambitionen att bygga en stark organisation och vara regionens bästa arbetsgivare, säger Anders Hofstedt, vd för Hafa Bathroom Group.

Rent praktiskt kommer Noro under våren att lämna sina lokaler på Västervallvägen och flytta till Hafas grannfastighet på Svarvaregatan.

– Vi har gott om utrymme. Det kommer att hända mycket nu och jag hoppas medarbetarna ser det som en möjlighet, säger Hofstedt.

Hafa började egentligen som ett möbelsnickeri i början av 1960-talet. Eftersom tillverkningen var lokaliserad till både Halmstad och Falkenberg fick företaget namnet Hafa. Först på 1970-talet tillverkades den första badrumsserien. Efter sammanslagningen med Noro är Hafa Bathroom Group ett av Nordens största badrumsföretag.