Asfaltering ledde till långa köer på Laholmsvägen

Trafikkaos råder just nu på Laholmsvägen där köerna ringlar långa. Orsaken är att asfaltering tvingat fram stängning av ett körfält.
– Vi har 35 000 fordonsrörelser där på ett dygn så minsta lilla störning så är vi rökta, säger Peter Gustafsson, projektledare.

ANNONS
LocationHalmstad||

Korsningen på Laholmsvägen i höjd med Andersberg har varit avstängd under en stor del av året på grund av byggandet av en ny så kallad dropprondell. Tanken var att den skulle vara klar för öppning den första december.

Men arbetet har gått betydligt snabbare än väntat. Redan under onsdagsmorgonen kunde trafiken släppas på berättar Peter Gustafsson, projektledare på teknik- och fritidsförvaltningen. Den tillfälliga förbifart som använts under ombyggnaden, och som gjort att trafiken rullat lite långsammare, finns därmed inte längre kvar.

Asfaltering pågår

Dock råkade öppningen sammanfalla med en annan del av Södra infarten-bygget, nämligen asfalteringsarbeten på både Laholmsvägen och på E 6. Avstängda körfält orsakade därför långa köer under torsdagen.

ANNONS

Men asfalteringen på Laholmsvägen kommer att vara ganska snabbt överstökad. Arbetet beräknas vara klart klockan 21 ikväll.

– Tidsschemat är pressat för underentreprenören som utför beläggningsarbetena eftersom man aviserar stora regnmängder framöver. Den beläggning som läggs nu är väderkänslig så den vill man lägga när det är bra väder, säger Peter Gustafsson.

Risk för nya störningar

Men han flaggar samtidigt för att risken är stor för nya trafikstörningar.

– I morgon under dagtid, och även i nästa vecka, behöver vi stänga ett körfält i dropprondellen för återställnings- och belysningsarbeten. Det handlar om arbetsmiljön och säkerheten eftersom personalen måste jobba på en väldigt trafikerad väg, säger han.

Peter Gustafsson påpekar att just Laholmsvägen är en av de mest belastade punkterna i hela stan och att det därför blir väldigt stora störningar när ett körfält måste stängas.

– Just nu flyter det inte på som vanligt, men det kommer att bli bättre, säger han.

Dropp- eller halvrondell

Som HP tidigare berättat är det en lite ovanlig typ av rondell som byggts i höjd med Andersberg. Den kallas för dropprondell, eller halvrondell. Anledningen till det är att det inte kommer att gå att svänga vänster i rondellen, oavsett vilket håll du kommer ifrån.

Förhoppningen med denna lösning är att skapa ett bättre och jämnare trafikflöde enligt Peter Gustafsson.

ANNONS

LÄS OCKSÅ:

ANNONS