Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Biltrafiken över broarna i Halmstad minskade efter coronautbrottet, men har återhämtat sig igen.
Efter coronautbrottet i mars var det 6 500 färre fordon per vardag som körde över Slottsbron och Wrangelsbron, men nu är trafiken nästan uppe på samma nivå igen som före corona. Bild: Jari Välitalo

6 500 färre bilar per vardag körde över broarna

När coronapandemin slog till i mars, med permitteringar och arbete hemifrån, minskade biltrafiken i Halmstad märkbart. Men de miljövänner som hoppats på en varaktig minskning lär bli besvikna över de senaste trafikmätningarna – för nu körs det nästan lika mycket igen.

I många år har Halmstads kommun mätt trafikmängden på Slottsbron, Wrangelsbron och Karlsrovägen. Förutom när det är större vägarbeten, som när andra etappen av Resecentrum byggdes 2016–2017, är trafikflödena relativt konstanta.

När coronapandemin bröt ut i mars i år blev det dock en märkbar skillnad i mängden fordon som körde över de stora broarna på vardagar.

– Det syntes tydligt att arbetspendlandet gick ner, säger Katarina Löfquist, trafikmiljöingenjör på Halmstads kommun.

Slottsbron tappade mest

HP har tillsammans med henne gått igenom siffrorna. Som utgångspunkt har vi valt en representativ vecka i februari (inte sportlovet) före coronautbrottet. På Slottsbron körde då cirka 28 000 fordon i snitt per vardag. På Wrangelsbron körde 22 500 fordon i snitt per vardag.

Motsvarande siffror för en vecka i mars, efter coronautbrottet, är 24 000 fordon i snitt per vardag på Slottsbron och 20 000 fordon i snitt per vardag på Wrangelsbron.

Det var alltså 4 000 färre fordon per vardag på Slottsbron, en minskning med 14 procent, och 2 500 färre fordon per vardag på Wrangelsbron, en minskning med 11 procent.

Huruvida fler valde cykeln i stället för bilen har Katarina Löfquist inga siffror på.

– Vi vet i alla fall att det inte var fler som valde bussen som transportmedel, snarare kan det ha varit så att en del busspendlare i stället tog bilen för att inte utsättas för smitta. Kollektivtrafiken har ju sett en enorm nedgång, säger hon.

– Den största förklaringen till att biltrafiken minskade är att många började jobba hemifrån, menar Katarina Löfquist.

Bilismen miljöbov

Precis som när det gäller det minskade flygandet säger många experter att nedgången i biltrafiken är något positivt för miljön som corona har fört med sig.

– Självklart är det bra för miljön om fordonstrafiken minskar, bilismen är en av de saker som har stor inverkan på miljön, kommenterar trafikmiljöingenjör Löfquist.

Men hon vågar inte sia om mönstret på något sätt kommer att vara ihållande på längre sikt.

– Jag vet inte, men möjligtvis kan det bli vanligare att tjänstemän arbetar mer hemifrån nu när arbetsgivarna sett att det verkligen fungerar, säger hon.

Trafiken tillbaka

Och siffrorna från första veckan i juni tyder på att mycket börjar gå tillbaka till det vanliga – trots att pandemin är långt ifrån över. Under den veckan var trafiken över Slottsbron uppe i 27 000 fordon i snitt per vardag. Över Wrangelsbron var den uppe i 21 700 fordon i snitt per vardag.

Sedan tappet efter coronautbrottet har alltså tre fjärdedelar av minskningen över Slottsbron kommit tillbaka och två tredjedelar av minskningen över Wrangelsbron.

– När det gäller trafikflöden ser man tydligt hur djupt våra vanor sitter. Vid bygget av Resecentrums etapp två leddes mycket trafik över till Wrangelsbron, så att det körde ungefär lika många fordon där som på Slottsbron. Men när allt var klart gick flödena tillbaka till näst intill samma som gällt förut, förklarar Katarina Löfquist.

Kör till Flygstaden

Siffrorna för Karlsrovägen visar att där körde i snitt cirka 10 500 fordon per vardag under veckan i februari som vi undersökt. Under den jämförande veckan i mars, efter coronautbrottet, hade trafiken där sjunkit till cirka 9 400 fordon per vardag – alltså en minskning med över 10 procent.

Under första veckan i juni hade trafiken återhämtat sig helt – och faktiskt ökat till 10 700 fordon i snitt per vardag på Karlsrovägen.

I en tidigare version på webben publicerade HP andra, lägre siffror för Karlsovägen, men i dem var tyvärr inte hela trafikflödena inräknade.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här