HFAB:s affärsutvecklingschef Jonas Stark försvarar att de 20 000 som valt att ha kontakt via vanliga brev har kvar sina köpoäng, även om de struntat i aktivitetskravet i åratal.
HFAB:s affärsutvecklingschef Jonas Stark försvarar att de 20 000 som valt att ha kontakt via vanliga brev har kvar sina köpoäng, även om de struntat i aktivitetskravet i åratal. Bild: ANDERS ANDERSSON ANDERS@FOTOGRAFHALMSTAD.SE

20 000 kvar i bostadskön utan att kraven uppfyllts

I vintras blev många upprörda när HFAB strök deras poäng i bostadskön för att de missat att uppdatera sina uppgifter. Att de pekade på att HFAB missat att mejla utlovade påminnelser hjälpte inte. Men de 20 000 som valt att bara få påminnelser via brev har fortfarande kvar sina köpoäng – även om de varit inaktiva i många år.

ANNONS
|

Totalt rensade HFAB bort 45 000 personer från sin bostadskö i vintras, med motiveringen att de inte fullföljt aktivitetskravet att senast var 365:e dag uppdatera sina kontaktuppgifter.

Enligt det kommunala bostadsbolaget klagade ett hundratal personer efter detta på att de inte fått någon påminnelse mejlad, trots att HFAB i sina regler tidigare lovat detta.

HP skrev i januari om Ulla Meijel, en av många besvikna pensionärer som hört av sig. Hon förlorade 13 års köpoäng för att hon missat att uppdatera sina uppgifter med bara någon veckas marginal. HFAB gav inte med sig, trots att hon uppdaterat flera år i rad och kunde visa att hon den här gången inte fått de påminnelser mejlade som reglerna utlovade.

ANNONS

Nu har emellertid HP varit i kontakt med personer som inte hört av sig till HFAB på många år, men som ändå har kvar sina köplatser.

En man som satte upp sig i bostadskön 2013 – alltså för sex år sedan – och därefter varit helt inaktiv har precis fått brev om att han ska uppdatera sina uppgifter senast maj 2020 för att behålla sin plats.

En annan man, som blev uppsatt i kön av sina föräldrar för över tio år sedan – och som glömt bort att han stod i kön – har också fått ett sådant brev.

Vi vill ge dem som valt brev som kontaktväg samma chans att uppdatera sina uppgifter.

Jonas Stark, affärsutvecklingschef på HFAB, berättar att bolaget nyligen skickat ut sådana påminnelser till 20 000 personer.

– Tidigare har vi skickat ut påminnelser till dem som valt att ha kontakt via e-post. Nu vill vi ge dem som valt brev som kontaktväg samma chans att uppdatera sina uppgifter, säger han.

Men har inte det så kallade aktivitetskravet gällt sedan januari 2016 för att man ska få behålla sin plats?

– Jo, vi har jobbat med implementeringen av detta sedan 2016 – genom systeminställningar, principfrågor och regelverk. Först i slutet av 2018 såg vi att ett stort antal av dem som har kontakt via e-post hade uppdaterat, så då kunde vi gå vidare med de kundprofiler som har valt kontakt via brev.

ANNONS

Kan man säga att reglerna som ni hänvisat till när 45 000 personer i vintras blev av med sina köpoäng inte har gällt för de 20 000 som ni har brevkontakt med?

– Implementeringen har sett ut så att vi först gått igenom dem som valt att ha kontakt via e–post. Nu tyckte vi det var viktigt att den här extra servicen med påminnelser även ska gälla för våra brevkunder.

Nu förlorar de i stället goodwill, jag blir fortfarande upprörd bara jag ser deras logotyp.

Då HP berättar för Ulla Meijel suckar hon.

– Det här är bedrövligt skött, jag blir nästan mållös när jag får höra att personer som varit inaktiva i över tio år får ha kvar sina köpoäng.

– Det hade inte kostat HFAB mycket att reparera sitt misstag i vintras när en del av oss inte fick några påminnelser. Nu förlorar de i stället goodwill, jag blir fortfarande upprörd bara jag ser deras logotyp, säger Ulla Meijel.

I praktiken tycker hon att HFAB straffar henne för att hon valt att få påminnelser via mejl.

– Hade jag valt gammaldags brev hade jag fortfarande haft kvar mina poäng.

De får bara denna påminnelse en gång.

Det konstiga är förstås att HFAB tidigare i år sagt att påminnelserna inte är avgörande, utan att det är allas egenansvar att hålla reda på vad som gäller – och att informationen även gått ut i annonser och på nätet.

ANNONS

Har ni på HFAB någon förståelse för om de som blivit av med sina köpoäng tycker det är orättvist att de som inte gjort någonting på många år ändå har kvar sina?

– Implementeringen ser ju ut så att det är först nu vi vänder oss till våra brevkunder – och de får bara denna påminnelse en gång, säger Jonas Stark.

45 000 raderade

I januari 2016 införde HFAB ett årligt aktivitetskrav för alla som vill stå i bostadskön.

I början av 2017 berättade HFAB:s kommunikationschef Ulf Nilsson i HP att 31 000 personer plockats bort från kön för att de inte uppfyllt aktivitetskravet. I år har han dock erkänt att detta inte stämde – alla fick vara kvar för att det inte gick att radera dem ”kvalitetssäkert”.

I december 2018 raderade HFAB 45 000 personer från kön. Efter att HP skrev om att många inte fått de påminnelser som utlovats i köreglerna har bolaget formulerat om sina regler.

ANNONS