100-årig kulturskatt fanns i källaren

Inför ombyggnationen av Nyhemsskolan har personalen haft fullt upp med att rensa ur förråd, källare och vindar. HP har fått titta igenom fynden som rektor Anette Nyd Lind kallar för kulturskatt.

ANNONS
LocationNyhem||

– Jag vet inte ens vad allt detta är, vi behöver hjälp med att gå igenom grejerna, säger skoladministratören Åsa Ojala som nästan försvunnit ner i en stor flyttlåda med gamla snäckor och koraller.

Majoriteten av kulturskatten förvaras just nu i Nyhemsskolans idrottshall. Här hänger skolplanscher med många år på nacken i hundratal. En bit bort har uppstoppade djur, skelett och en och annan inlagd orm ställts på rad.

Drygt 100 år gammal skola ska byggas om

Till hösten börjar ombyggnationen av Nyhemsskolan som ska stå klar till höstterminen 2022. Skolan har blivit för trång och sedan några år tillbaka har mellanstadiet flyttat ut. Snart ska upp till 300 barn i klasserna F till 3 rymmas i skolan som dateras tillbaka till 1908.

ANNONS

Utrensning av skolan har pågått parallellt med undervisningen men det var under påsken som det drog igång på riktigt. Efter hårt slit och en del sena kvällar är nu det mesta klart.

– Vi har fantastiskt bra medarbetare som hjälpts åt. Under sommaren ska fritidsbarnen vara på Östergårdsskolan och samtidigt som personalen startat upp verksamheten där med bravur har de packat ner här, berättar Åsa Ojala.

En del av de sparade djuren har stått framme i skolan sedan tidigare men det har inte gått att komma nära när de stått högt uppe i skåp eller bakom en glasruta. När skolan öppnar igen ska eleverna få komma nära och se på riktigt berättar rektor Anette Nyd Lind.
En del av de sparade djuren har stått framme i skolan sedan tidigare men det har inte gått att komma nära när de stått högt uppe i skåp eller bakom en glasruta. När skolan öppnar igen ska eleverna få komma nära och se på riktigt berättar rektor Anette Nyd Lind. Bild: Johan Persson

Gammalt skolmaterial ska komma till liv igen

Mycket av undervisningsmaterialet som nu sorterats och packats ner är svårt att åldersbestämma. På vissa av de planscher som inte ser riktigt lika gamla ut som resten går det att utläsa att de är gjorda på 1930-talet. En del ser betydligt äldre ut och kan ha funnits sedan skolans första elever öppnade sina böcker här precis i början av 1900-talet.

Majoriteten av kulturskatten ska sparas och användas på ett eller annat sätt när skolan står klar. Av det undervisningsmaterial som hamnat i soptunnan är det mesta från de senaste tio åren. Allt gammalt som inte blivit förstört ska sparas.

– Detta stämmer till stor del fortfarande, säger Åsa Ojala och håller upp en stor världskarta från 1932 som visar våra vanligaste flyttfåglar.

Tanken är att de många planscherna, som också går att kalla konstverk, dels ska användas som utsmyckning när barnen flyttar in i skolan igen. Men de ska också vävas in i undervisningen tillsammans med modernt undervisningsmaterial.

ANNONS

– Jag upplever att barn ofta har en otrolig nyfikenhet när de tar del av gammalt material. Sen tror jag också att uppleva saker och fysiskt känna på något ger ytterligare en dimension i lärandet utöver det digitala. Många av våra elever kommer aldrig få uppleva så pass många vilda fåglar eller skelett på det viset. Här finns allt, säger Anette Nyd Lind.

Även om mycket av materialet ska vävas in i dagens undervisning går inte allt att använda, det finns exemplar som är för daterade. ”Det finns absolut inga lärare idag som skulle framställa indianer efter alla världens klyschor” säger Åsa Ojala.
Även om mycket av materialet ska vävas in i dagens undervisning går inte allt att använda, det finns exemplar som är för daterade. ”Det finns absolut inga lärare idag som skulle framställa indianer efter alla världens klyschor” säger Åsa Ojala. Bild: Johan Persson

Ger perspektiv på dåtiden

Allt i samlingen kommer inte komma till användning i lågstadiebarnens utbildning. Bland bilderna finns texter och motiv som idag inte skulle kallas politiskt korrekta, men de är ändå en viktig del av samlingen.

– Det är ett sätt att förstå vår omvärld förr tills idag, det visar utvecklingen. Men de hänger vi inte upp, vi väljer ut planscherna med omsorg, säger Anette Nyd Lind.

– Det finns absolut inga lärare idag som skulle framställa indianer efter alla världens klyschor, säger Åsa Ojala.

Nu står kulturskatten och väntar på att få komma till användning igen. Trots att den uppstoppade ugglan kanske är lika gamla som eleverna är sammanlagt visar den fortfarande hur en uggla ser ut. Ett kilo är fortfarande ett kilo och flyttfåglarna har inte slutat flytta sen 1932.

ANNONS