Felet gäller kostnaden för hemtjänstinsatser och trygghetslarm. ”Det är både små och stora summor, men i en del fall handlar det om tusen kronor för mycket”, säger myndighetschef Gabriela Arvidsson.
Felet gäller kostnaden för hemtjänstinsatser och trygghetslarm. ”Det är både små och stora summor, men i en del fall handlar det om tusen kronor för mycket”, säger myndighetschef Gabriela Arvidsson. Bild: Jessica Gow/TT och Jari Välitalo

1 500 äldre har fått felaktig faktura

Nästan 1 500 äldre har denna månad fått en felaktig faktura från hemvårdsförvaltningen i Halmstad.
– Det handlar i en del fall om stora summor, men alla berörda kommer att få ett brev de närmaste dagarna, säger myndighetschef Gabriela Arvidsson.

ANNONS
|

Varje månad skickar hemvårdsförvaltningen ut cirka 4 000 fakturor för olika tjänster, allt från trygghetslarm och hemtjänst till mat och hyra. Den här gången har det blivit fel i mer än var tredje faktura, 1480 stycken.

– Vi upptäckte det samma dag som fakturorna gick ut och har även fått en del samtal från anhöriga. Felaktigheterna gäller kostnaden för hemtjänstinsatser och trygghetslarm. Det är både små och stora summor, men i en del fall handlar det om tusen kronor för mycket, säger Gabriela Arvidsson, som beklagar det som hänt.

Betalas tillbaka nästa månad

Eftersom felet berör så många personer har förvaltningen bestämt sig för att gå ut med ett brev, som skickas i dagarna. Där förklaras att det felaktiga beloppet kommer att rättas till på nästkommande faktura.

ANNONS

– Denna månads faktura ska betalas senast den 31 mars och en stor del av våra kunder har autogiro. Vill man inte vänta till nästa månad med att få tillbaka pengarna så kan man kontakta kommunen så tar vi hand om det direkt, säger Gabriela Arvidsson.

Fel vid inläsning av uppgifter

De felaktiga fakturorna finns bland de som skickats ut i mars månad och som gäller tjänster utförda i februari månad. Det tekniska felet ska ha uppstått i samband med en inläsning av uppgifter från Skatteverket och Pensionsmyndigheten.

ANNONS