Mathias Jakobsson, vd för Östra Bageriföreningen, berättar att man diskuterar att investera i en ny stenugn.
Mathias Jakobsson, vd för Östra Bageriföreningen, berättar att man diskuterar att investera i en ny stenugn.

Östras expanderar med Ica-samarbete

De senaste årens trend med fokus på lokala råvaror och gammalt hantverk har gett Östra bageriföreningen en skjuts framåt. Nu jobbar man på ett nytt stort samarbete med Ica och deras Rosa bandet-kampanj.

ANNONS
|

– Det känns jättekul med medvind och att vi kan hävda oss på en nationell marknad. Det behövs någon som kan utmana de stora som Pågen, Skogaholm och Polarbröd, säger vd Mathias Jakobsson.

Just nu pågår samtal mellan Halmstadföretaget Östras och Ica om höstens stora Rosa bandet-kampanj. Där ska Östras, om allt går i lås, sälja sitt halländska bondbröd till förmån för bröstcancerforskningen. Brödet lanserades genom ett samarbete med Icas eget varumärke redan för ett par år sedan och tack vare god efterfrågan är brödet nu aktuellt för en större kampanj.

– Det är en gemensam satsning där både deras och vår logga syns på förpackningen, förklarar Mathias Jakobsson.

ANNONS

Vid sin stämma nyligen presenterade Östra bageriföreningen ett förslag på att använda vinsten man har gjort till att investera i fabriken framöver.

–Att göra dessa investeringar ser vi som ett sätt att trygga företagets framtid.

Förutom nya maskiner som klarar en högre arbetstakt tittar man även på möjligheter att bygga ut för att klara den ökade efterfrågan. Man har bland annat en stor marknad på uppgång i Stockholm, menar Jakobsson som tror att det, bland annat, är turisterna som vill köpa semesterbrödet även hos sina lokala handlare.

– Det är många som semestrar här under sommaren som sedan vill köpa Östras bröd även resten av året.

Men trots ökad efterfrågan utanför närområdet finns det inga planer på att flytta fabriken från Halmstad. Man vill att företaget ska utvecklas och växa, men inte till vilket pris som helst.


     Inte förrän här, när brödet ska packas i påsar, hanteras de av personal.
Inte förrän här, när brödet ska packas i påsar, hanteras de av personal.

– Vi har väldigt stor respekt för det lokala och våra ingredienser är närproducerade i så stor utsträckning det går, säger Mathias Jakobsson och fortsätter:

–Bara för att vi använder samma recept är det inte säkert att brödet smakar likadant om vi bakar det i Stockholm i stället. Om vi förlorar kvaliteten på våra produkter så kommer vi aldrig att överleva. Östras är ett Halmstadföretag och ska så förbli, säger Mathias Jakobsson.

ANNONS

De jobbar i stället för att hitta samarbetspartner för att distribuera brödet till orter där efterfrågan ökar.

Jakobsson menar även att de senaste årens trend kring bakning med gamla tekniker, såsom surdeg och med skållning bara har bidragit till att göra produkterna populära.

–Ju mer folk vet om hantverket, desto lättare är det att uppskatta det. Jag är ingen trendspanare, men jag tror att det har gynnat oss.

Fakta: Östras bröd

Företaget heter egentligen Östra bageriföreningen och är en ekonomisk förening.

Man har flera ben att stå på: butikerna i Halmstad, leverans till butiker i Halmstad och på andra orter och samarbetet med Ica.

Produktionen startar på eftermiddagen och klockan tre på natten körs de första bröden till butikerna.

Man sköter all transport till andra städer och företag själv. Totalt har man 25 lastbilar som går varje natt.

200 personer jobbar i företaget.

Från det att bröden lämnar de stora byttorna där de blir en deg, till dess att de ska förpackas, är det ingen som rör bröden. Produktionen är helt stängd.

ANNONS