Raija Kaski-Kallio bor i Sennan och brukar ta bussen in till Halmstad för att gå på mötesplatsen Alla hjärtans hus. I mitten av mars försvann möjligheten att köpa biljetter ombord på bussarna, anledningen var att göra chaufförernas arbetssituation tryggare med anledning av coronapandemin. Det innebär att Raija inte längre kan ta bussen.
Alternativen som återstår är att använda Hallandstrafikens app för att köpa biljetter, köpa en periodbiljett eller köpa en pappersbiljett i en automat eller hos någon av Hallandstrafikens återförsäljare. Tyvärr fungerar inget av det för Raija eftersom hon inte har en smartphone och eftersom det inte finns några biljettåterförsäljare eller automater i Sennan.
– Här finns inget ställe att köpa biljett på, här finns bara en busshållplats. Hur ska de äldre människorna som inte har en telefon med appar göra? De förslår att jag ska köpa ett månadskort, men jag har ingen nytta av det när jag bara åker enstaka gånger i månaden, säger hon.
LÄS MER:Så skyddar Hallandstrafiken chaufförerna från corona
Känner sig diskriminerad av Hallandstrafiken
Raija menar att det är helt ohållbart. För att hon ska kunna köpa en enkelbiljett i en automat eller hos en återförsäljare måste hon först ta bilen in till Halmstad.
– Det känns för jävligt, säger hon.
Bengt Andersson som bor i Söndrum upplever samma sak och menar att äldre personer blir diskriminerade. Han har skaffat Hallandstrafikens app men hans fru har ingen smartphone och kan därför inte ta bussen in till stan ensam.
– Då får jag skjutsa henne. Tänk på äldre personer som inte har någon, en del är teknikovänliga och vill inte ha någon app, säger han.
Det finns ingen lösning
Både Bengt och Raija har hört av sig till Hallandstrafiken och har fått samma svar, om de inte kan eller vill använda appen eller köpa ett periodkort finns det ingen lösning.
– Jag förstår att det är komplicerat, vi har ingen lösning på det om man inte har en smartphone. Många idag, även den äldre generationen, har smartphone och kan lösa det på det sättet, säger Yasmine Möllerström Henstam.
Hur kan det inte finnas en lösning på att vissa helt enkelt inte kan köpa en biljett?
– Jag kan bara säga att vi inte har en lösning som vi kan ta fram så snabbt och enkelt med tanke på att vi inte har möjlighet att ta betalt framme hos föraren, det är inget som var planerat. Vi är utsatta precis som många andra av detta och coronaviruset har ställt till det för oss. Tyvärr har vi ingen lösning mer än att hänvisa till att man köper biljetten hos våra återförsäljare och har man inte möjlighet till det kanske man ska titta på ett annat betalsätt eller eventuellt köpa sommarkortet, säger hon.
– Vi kan inte få fram något under denna sidan om semestermånaderna, vi försöker hitta en lösning till hösten om problemet kvarstår. Vi kan bara beklaga det, vi tycker själva att det är oerhört svårt, avslutar Yasmine Möllerström Henstam med.