– Upphandlingar och inköp är ett strategiskt viktigt område, som vi kanske diskuterat för lite och som vi nu vill sätta större fokus på, säger Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande.
Region Halland köper varje år varor och tjänster för stora summor pengar. Mindre inköp får enligt lagen direktupphandlas, men under 2019 gjordes köp över direktupphandlingsgränsen för över 5,3 miljarder kronor.
I våras gjorde regionens revisorer en ny granskning som visar att det visserligen finns policy, riktlinjer och rutiner för hur inköp ska göras och upphandlas, men att det finns brister, exempelvis vad gäller köptrohet mot upphandlade leverantörer och dokumentation av direktupphandlingar.
Verksamheten flyttas över till regionkontoret
Sedan snart tio år har regionens upphandlingsverksamhet varit organiserad under förvaltningen Regionservice. Enligt regionstyrelsens beslut flyttas den nu över till regionkontorets ekonomiavdelning.
I beslutsunderlaget konstateras att förändringen ska leda till ”en mer central uppmärksamhet”, till att inköpspolicyn verkligen följs och till att regionpolitikerna får mer inflytande över verksamheten.
– Upphandlingsverksamheten har ju fått en del kritik från revisorerna och vi ska nu bli bättre på att hålla ihop inköpen och arbeta mer strategiskt, sammanfattar Mikaela Waltersson.
Läs även: Hyrcheferna har aldrig upphandlats