Patienterna i Halland ger akuten gott betyg

Patienterna i Halland är mer nöjda med akutmottagningarna än vad den genomsnittlige svensken är men flera har undvikit att söka vård med anledning av coronapandemin. Det visar resultatet från den senaste patientenkäten.

ANNONS
|

Enligt resultatet från den nationella patientenkäten om landets akutmottagningar är hallänningarna nöjda med bemötandet de fått på akutmottagningarna i Halmstad och Varberg. Drygt 86 procent av de som svarade gav ett positivt svar på frågorna om helhetsintrycket av akutmottagningarna.

Undersökningen om patienternas upplevelse görs vartannat år. Årets resultat går inte riktigt att jämföra med det senaste då det fanns brister på mätningen från 2018. Närmsta jämförelse är med resultatet från 2016 som visat förbättringar på flera områden.

– Eftersom vi har gjort framsteg är vi nöjda. Med det är det inte sagt att vi inte kan göra mer. Inom akutsjukvården behöver vi hela tiden jobba med våra arbetssätt, våra rutiner och våra sätt att ta emot patienter. Det finns alltid något att göra, säger Jonas Hultgren som är verksamhetschef för akutkliniken på Hallands sjukhus.

ANNONS

I undersökningen mäts patienternas upplevelse i sju områden och på flera områden får Halland något bättre betyg än riksgenomsnittet. Jämfört med snittet är dock Hallänningarna lite mindre nöjda med informationen och betyget på tillgängligheten har gått ned sedan sist.

– Tillgängligheten är en utmaning för alla akutmottagningar. Dessutom tror jag att vi har lite olika arbetssätt runt om i landet. I Halland låter vi patienten vara kvar på akutmottagningen något längre för att man ska slippa bli inlagd på sjukhuset. Då kan det upplevas som att det tar lång tid på mottagningen, säger Jonas Hultgren.

Det faktum att många turister söker vård i Halland under sommarperioden kan också vara en förklaring till att patienterna upplever att det får vänta länge.

Pandemin gjorde att hallänningar undvek att söka vård

Utöver frågorna som vanligtvis ställs i den återkommande enkäten fick de svarande också svara på frågor kopplade till coronapandemin. Resultatet visade drygt 20 procent av de tillfrågade har undvikit att söka vård vid något tillfälle på grund av pandemin. Något som tydligt syntes på akutmottagningarna i Halmstad och Varberg vilket har oroat Jonas Hultgren under våren.

– Vi såg en kraftig nedgång under första vågen, fram till mitten av maj. Nu har det normaliserats även om vi har något lägre sökande men det är inte alls i den nivån som det var i våras. Det oroar mig inte längre, jag tror att den som behöver vård kommer till oss.

ANNONS

LÄS MER:Hallänningarna gjorde färre vårdbesök under 2020

Arbetet på akutmottagningarna har liksom all vård påverkats av pandemin men man har bibehållit samma kapacitet som normalt. Att färre sökte akutvård under våren betyder dock inte att arbetet på akutmottagningarna varit lättare.

– Patienter som söker för misstänkt covid kräver ganska tung vård, framförallt utifrån skyddsutrustningen som vi behöver ta på oss. Även om vi träffat färre patienter har det ändå varit en högre arbetsbelastning för våra medarbetare, säger Jonas Hultgren.

Hallands resultat 2020

Resultatet mäts i andelen positiva svar. Siffran inom parentes visar resultatet från 2016 års undersökning.

Helhetsintryck: 86,6 procent (83,9 procent)

Emotionellt stöd: 79,7 procent (73,1 procent)

Delaktighet och involvering: 80,6 procent (78,2 procent)

Respekt och bemötande: 86,4 procent (83,1 procent)

Kontinuitet och koordinering: 79,7 procent (80,3 procent)

Information och kunskap: 69,7 procent (64,7 procent)

Tillgänglighet: 84,2 procent (86 procent)

Undersökningen genomfördes mellan november 2020 och januari 2021. Drygt 15 000 patienter har svarat på enkäten och i Halland var svarsfrekvensen 34,9 procent. Nationell patientenkät samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner.

ANNONS