På besök i Varbergstunneln

I halländska Breared har Implenia sprängt sig 400 meter in i berget och snart öppnar Österleden under den nya järnvägsbron. HP gick ner i tunneln för att ta reda på hur det går för Varbergs just nu största byggprojekt.

ANNONS
|

En 150 hektar stor yta ovan jord har spärrats av i Breared. Här pågår bland mycket annat markarbeten, gjutning av det nya betongtråget och inte minst jobbet med den nya järnvägsbron som sträcker sig över Österleden.

– Bron är färdiggjuten nu. Vi beräknar att den nya sträckan, den som går under bron, kommer öppnas upp för biltrafik i mitten av maj, säger Olivia Carlsson, kommunikatör på Implenia.

Järnvägsbron ska så småningom kopplas ihop med det öppna betongtråg som byggs strax efter tunnelns södra mynning. När arbetet i Breared blir som mest intensivt väntas det avspärrade området växa till cirka 250 hektar.

ANNONS
Järnvägsbron över Österleden är färdiggjuten och bilvägen under beräknas öppna upp för trafik i mitten av maj.
Järnvägsbron över Österleden är färdiggjuten och bilvägen under beräknas öppna upp för trafik i mitten av maj. Bild: Annika Karlbom

Implenia har sprängt sig 400 meter in i berget

Men vad händer under jord då? HP gör ett besök och får en guidad tur bland lera, damm och tunnelborrning. Som sällskap har vi Olivia Carlsson, Göran Johansson, arbetsledare på Implenia samt Kjell Stråhle, byggplatsuppföljare på Trafikverket. Efter en kort biltur kommer vi cirka 350 meter in i berget, i den del som ska bli själva spårtunneln för dubbelspåret, innan vi når stuffen (branschspråk för den innersta väggen på tunneln/fronten av bergväggen).

– Vi sprängde i går kväll så nu håller vi på att rensa upp berget och knackar i väggarna och taket efter löst material. Här i Breared spränger vi cirka sex meter i taget, säger Kjell Stråhle.

Vägg i vägg, där det sprängs för servicetunneln, har man kommit drygt 400 meter in i berget. Det innebär att tunnelbygget snart nått Västkustvägen. Längst in hittar vi den 33-åriga borraren Johannes Raftsjö. Han styr borriggen som fått namnet Birgitta och som i dag har uppdrag att injektera - det vill säga att täta bergets naturliga sprickor. Därefter borrar han för spränghålen.

Johannes Raftsjö, borrare på Implenia.
Johannes Raftsjö, borrare på Implenia. Bild: Annika Karlbom

– Det här är ett bra jobb tycker jag. Utmaningarna handlar bland annat om att berget kan se olika ut och då gäller det att hitta de rätta lösningarna. En rolig sak är att jag jobbar med en tunnel som jag själv kommer att åka genom i framtiden. Det är första gången för mig, alla tidigare projekt har varit för långt hemifrån, säger Johannes Raftsjö som bor i Veinge utanför Laholm.

ANNONS

Lång erfarenhet av tunnelbygge

Han har varit i branschen i 14 år och är en av närmare 100 Impleniaanställda som arbetar med tunneln i Varberg. Sammanlagt är det runt 400 personer som just nu jobbar heltid med projektet. För Göran Johansson och Kjell Stråhle är det här ett i raden av många tunnelprojekt - båda har runt 25 års erfarenhet av arbete under jord. Bland annat har de arbetat med Botniabanan, Hallandsåsen, Förbifart Stockholm och Västlänken i Göteborg.

– Det är klart att projekten skiljer sig åt. När vi arbetade med Botniabanan befann vi oss i princip mitt ute i skogen där vi inte störde någon. Ett sådant här projekt blir mer komplext eftersom vi arbetar mitt bland bebyggelse, säger Göran Johansson.

Kjell Stråhle, byggplatsuppföljare på Trafikverket.
Kjell Stråhle, byggplatsuppföljare på Trafikverket. Bild: Annika Karlbom

Inne i centrum, från den norra tunnelmynningen, går arbetet långsammare framåt av just den anledningen att det sker mitt bland bebyggelse.

– I centrum har vi kommit drygt 300 meter med servicetunneln, säger Kjell Stråhle.

– Ja, nu är vi precis förbi Stadshotellet, säger Olivia Carlsson.

Långsammare arbete i centrum

Gällande spårtunneln har det i dagsläget sprängts knappt 100 meter vilket innebär att man ännu inte har nått in under Varbergs torg.

– Jag skulle tro att det blir till hösten som vi spränger för spårtunneln under centrum. Eftersom det är lite mindre bergtäckning för den del av tunneln så kommer de ta längre tid, säger Kjell Stråhle.

ANNONS

Enligt Implenia har de hittills hållit sig inom den planerade tidsplanen och genomslaget för tunneln beräknas ske i början av 2023. Fram tills dess får Varbergs invånare räkna med skakningar och vibrationer när berget under vår stad steg för steg sprängs bort.

ANNONS