”Alla kan inte bli vinnare i en sådan här förändring, men den nya zonindelningen blir i alla fall mer rättvis än den förra ur de flesta avseenden”, menar Gösta Bergenheim (M), ordförande i Hallandstafikens styrelse. Till höger syns förslaget till hur Hallands 27 trafikzoner ska bli 8.
”Alla kan inte bli vinnare i en sådan här förändring, men den nya zonindelningen blir i alla fall mer rättvis än den förra ur de flesta avseenden”, menar Gösta Bergenheim (M), ordförande i Hallandstafikens styrelse. Till höger syns förslaget till hur Hallands 27 trafikzoner ska bli 8. Bild: Anna Oscarson och Hallandstrafiken

Nya zonindelningen blir en fråga för regionfullmäktige

Hallandstrafikens styrelse gav på fredagen klartecken till förslaget om ny zonindelning för bussar och tåg. Ärendet ses dock som så viktigt att det blir en fråga för Region Hallands politiker. Först om ett år räknar man med att förändringen kan träda i kraft.

ANNONS
|

– Det kommer säkert att bli fortsatta diskussioner under processens gång, men vi anser att förslaget är så bra som det kan bli. Hade vi fått 100 eller 200 miljoner kronor till så hade vi kunnat göra det ännu bättre, men nu var förutsättningen att vi skulle hålla oss inom de ramar som vi har, säger Gösta Bergenheim (M), ordförande i Hallandstrafikens styrelse.

Läs mer: Hallandstrafikens nya zonindelning redo för beslut

Förslaget handlar kortfattat om att förenkla Hallandstrafikens biljettsystem genom att minska ner nuvarande 27 trafikzoner till åtta. För många innebär förändringen billigare resor inom en kommun, medan resor mellan exempelvis Halmstad och Laholm och Halmstad och Göteborg blir dyrare.

ANNONS

– Alla kan inte bli vinnare i en sådan här förändring, men den nya zonindelningen blir i alla fall mer rättvis än den förra ur de flesta avseenden, säger Gösta Bergenheim.

Har diskuterats sedan 2019

Ett första förslag till ny zonindelning presenterades redan våren 2019 av Hallandstrafiken och har därefter varit ute på remiss två gånger hos de halländska kommunerna. Däremellan har förslaget justerats och förtydligats utifrån de synpunkter som kommit in.

I den senaste remissrundan lyfte Halmstads kommun bland annat det olyckliga i att de som färdas mellan kommuner får dyrare resor och att det just är långpendlare man vill locka att ställa bilen.

– Resor mellan Halmstad och Laholm blir visserligen dyrare, men i andra fall blir det tvärtom. I grunden har vi trots allt fått ganska positiva reaktioner från kommunerna. Det här är nog så långt vi kan komma, konstaterar Gösta Bergenheim.

Regionens politiker får sista ordet

Ärendet går nu vidare till Region Halland, som ju äger Hallandstrafiken, men siktet mot att den nya zonindelningen ska börja gälla i december 2022.

– Det blir ju en väldigt lång process, men samtidigt är detta en principiellt viktig fråga. När vi fått ett yttrande från regionen och ett beslut från regionfullmäktige kan vi gå in i ett genomförandeskede, säger Gösta Bergenheim.

ANNONS
ANNONS