Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

1/2

”Man borde välkomna vår verksamhet”

Min Doktors grundare välkomnar debatten om nätdoktorer, men tycker skepticismen i Halland är överdriven. – Man ska vara kritisk, men måste också se möjligheterna, säger Magnus Nyhlén.

Region Halland ska nu utvärdera sitt samarbete med Min Doktor, men Magnus Nyhlén är inte övertygad om att det blir en fortsättning.

– Om jag ska tolka det som sagts och skrivits i Hallandsposten så tror jag man väljer någon form av plattform i egen regi. Den stora frågan är förstås om sjukvården verkligen vill digitaliseras. I så fall behöver man sluta utgå från hur man jobbat tidigare, säger Magnus Nyhlén och gör en jämförelse med musikindustrin:

– Hade de agerat som sjukvården så hade inte Spotify funnits. Då hade varje skivbutik erbjudit sin egen nedladdning.

Magnus Nyhlén är själv läkare och berättar hur han ständigt hörde att patienter åker till akuten i onödan. När han grundade Min Doktor för fyra år sedan, var ambitionen att erbjuda en alternativ vårdform och avlasta både akutmottagningar och vårdcentraler. 

– Det finns förstås diagnoser som kräver en fysisk undersökning, men även de begränsningarna är övergående. Om ett par år har vi helt andra digitala hjälpmedel för att utföra undersökningar i hemmet, menar han.

Sedan starten har Min Doktor tagit emot cirka 72 000 patienter. Om detta är personer som annars hade uppsökt "vanlig" vård råder det delade meningar om.

– Vi anser förstås att vi har riktiga patienter. Det är möjligt att det även finns en marknad för helt ofiltrerade besök hos en nätdoktor, men den marknaden befinner inte vi oss på, säger Magnus Nyhlén.

Ett digitalt besök hos Min Doktor inleds med att patienten får skapa en hälsoprofil och svara på ett frågeformulär. Därefter placeras ärendet i ett digitalt väntrum där någon av företagets 50-tal läkare kan hämta upp det. Patienten lovas svar inom fyra timmar, men medelväntetiden uppges ligga på 30 minuter. Kommunikationen förs i huvudsak via mejl.

– Alla våra läkare har sin anställning på en vårdcentral eller sjukhus, men har detta som bisyssla. Det är alltid någon som har jourkomp eller semester och ser detta som ett alternativ till att vara stafettläkare, berättar Magnus Nyhlén.

Min Doktors läkare har inte tillgång till patienternas journal, men Magnus Nyhlén förklarar att man litar på deras berättelse. 

– Patienterna behandlas ofta som att de inte vet någonting, men vi ser dem som superkompetenta. Om läkaren ändå bedömer att det behövs en fysisk undersökning eller att det räcker med sjukvårdsrådgivning, så hänvisar vi dem vidare. Så gör vi med hela 21 procent av besöken och då tar vi inte betalt av landstingen.

En del av diskussionen kring nätläkarna har handlat om just ersättningen, och att patientens landsting får stå för kostnaden. Under 2016 likställdes ett nätbesök med ett besök i ett annat landsting och Region Halland fick betala 2 135 kronor per besök. Från och med i år finns en särskild taxa för "webbaserat läkarbesök" på 1 200 kronor.

– Jag kan förstå kritiken mot ersättningssystemet, men det är inget som vi har bestämt. Jag har själv inga moraliska problem med de 1 200 kronorna. Ett patientärende kan omfatta flera kontakter och det är inte så att vi rullar oss i pengar, säger Magnus Nyhlén.

Han beskriver också hur bolagets ägare, som bland annat består av förre Kapp Ahl-vd:n Christian W Jansson och schweiziska Bank von Roll, genomför stora investeringar.

– Vi har idag 75 personer som jobbar med att utveckla kvaliteten på våra tjänster. Förändrar man ersättningen radikalt så kan man döda hela den processen. Hade sjukvården fungerat bra så hade jag mer förstått skepticismen. Nu när primärvården är under extremt tryck borde man istället välkomna vår verksamhet, säger Magnus Nyhlén.

Fler nyheter om Halland hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här