Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hallandstrafikens vd Andreas Almquist flaggar för att det kommer att komma fler besparingar framöver på grund av coronapandemin.  Bild: Arkiv
Hallandstrafikens vd Andreas Almquist flaggar för att det kommer att komma fler besparingar framöver på grund av coronapandemin. Bild: Arkiv

Mörk prognos för Hallandstrafiken efter sommaren

Läget är fortsatt tufft för Hallandstrafiken. Den senaste prognosen pekar mot ett underskott på flera hundra miljoner kronor. Statligt stöd är på väg och åtgärder har gjorts, men fler besparingar kommer förmodligen att behövas.

Intäktsbortfallet är fortsatt stort för Hallandstrafiken. I juni månad stannade intäkterna på 21 miljoner kronor. Förra året drog företaget in 41,5 miljoner kronor under samma period. Juli var inte bättre. Tappet var då 17 miljoner kronor och intäkterna stannade på 18,9 miljoner kronor.

– Resandet har gått upp lite sedan starten av corona. Då hade vi en dipp på mellan 60 och 70 procent, säger Yasmine Möllerström Henstam, som är kommunikationschef.

Under sommarmånaderna stannade tappet av intäkter på totalt 48 procent. Nästan lika stort var det tappet vad gäller ”Sommarbiljetten”. Förra året slog Hallandstrafiken rekord med 15 359 sålda kort. I år blev det till sista 8 237 kort sålda.

– Vi hade inga höga förväntningar med tanke på läget, men att det inte skulle bli som förra året var vi ju säkra på, säger Yasmine Möllerström Henstam.

Vd är orolig för att det ska bli värre

Efter att sommarmånadernas intäkter har lagts till det totala utfallet har Hallandstrafiken tagit fram en prognos för hur året ska sluta. I nuläget är det en prognos med starkt röda siffror. Fortsätter läget som nu kommer resultatet att landa 200 miljoner kronor under budget.

– Det bör poängteras att prognosen är synnerligen osäker. Det räcker med att Folkhälsomyndigheten justerar sina rekommendationer eller att vi drabbas av en andra våg av viruset för att prognosen ska försämras, säger Hallandstrafikens vd Andreas Almquist.

Redan i maj presenterade staten ett stöd på 3 miljarder kronor som ska fördelas till de olika kollektivtrafikbolagen i landet. Men hur pengarna ska fördelas är ännu inte klart.

– Tidigare uppskattningar indikerar att vi skulle kunna få mellan 90 och 100 miljoner kronor. Men vi har inga definitiva besked om hur mycket och när pengarna kommer, säger Andreas Almquist.

Flera besparingsåtgärder har vidtagits

Resterande underskott har Hallandstrafikens ägare Region Halland gett garantier för att de ska gå in och täcka. Samtidigt gav politikerna Hallandstrafiken i uppdrag att se över sina kostnader.

I april lanserades ett åtgärdspaket som skulle innebära besparingar på omkring 7 miljoner kronor.

– Det omfattar bland annat att inte ersätta vakanser, pausa ett antal utvecklingsprojekt och ställa in konferenser och utbildningar, säger Andreas Almquist.

Åtgärdspaketet innebär även att bemanningen i butikerna minskade, marknadsföringen drogs ner och att ombordserveringen på Öresundståg togs bort.

När Hallandstrafikens styrelse hade sammanträde i slutet på juni beslutades också att flera planerade trafikförändringar som skulle genomföra 2021 inte blir av.

Det handlar bland annat om utökningen av tågtrafiken med Västtåg mellan Varberg och Göteborg. Och även utökningen av tågtrafiken med Öresundståg mellan Halmstad och Köpenhamn uteblir.

– Beslutet att avvakta med dessa utökningar innebär en besparing på 6,4 miljoner kronor. Men det avser budgeten för 2021, säger Andreas Almqvist.

Kommer det att behövas fler besparingar?

– Det pågår just nu arbete och dialog avseende budgeten för 2021. Högst troligt är att det kommer att krävas ytterligare åtgärder, säger Andreas Almquist.

Hallandstrafikens budget tas av företagets styrelse i december.

Inget ljus i tunneln

Allt fler är tillbaka i arbete efter semestrarna och skolorna har öppnat igen. Det har lett till att det har funnits stor oro om att det ska bli trångt i kollektivtrafiken igen. Men än så länge så här långt in i augusti har Hallandstrafiken inte märkt av något ökat resande.

– Det har inte varit någon större trängsel på tågen. Det är fortfarande glest, säger Yasmine Möllerström Henstam.

Fler nyheter om Halland hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här