Vänsterpartisten Agnes Hulthén (till höger) vill att Region Halland successivt tar över hela kostnaden för kollektivtrafiken och på så sätt gör den mer robust, men Gösta Bergenheim (M), kollektivtrafiknämndens ordförande är skeptisk till förslaget.
Vänsterpartisten Agnes Hulthén (till höger) vill att Region Halland successivt tar över hela kostnaden för kollektivtrafiken och på så sätt gör den mer robust, men Gösta Bergenheim (M), kollektivtrafiknämndens ordförande är skeptisk till förslaget. Bild: Anna Oscarson, Yvonne Persson och Jari Välitalo

”Låt kollektivtrafiken bli gratis”

Om det är gratis att resa med buss och tåg behöver inte Hallandstrafiken upprätthålla ett dyrt biljettsystem. Och är man inte beroende av biljettintäkter så blir kollektivtrafiken inte heller så sårbar som den blev under pandemin.
Så resonerar Vänsterpartiet i en motion till regionfullmäktige, men får inget omedelbart gehör från kollektivtrafiknämndens ordförande.

ANNONS
|

– Det är klart att biljettsystemet kostar pengar, men det kan inte var skäl nog till att göra kollektivtrafiken gratis, menar Gösta Bergenheim (M), ordförande för regionens nya kollektivtrafiknämnd.

Buss- och tågtrafiken i Halland kostar ungefär en miljard kronor per år att driva. Idag står Region Halland, som är Hallandstrafikens ägare, för hälften av kostnaden medan den andra halvan betalas av resenärerna via biljettpriset.

– Det känns som en hyfsat bra deal. De som inte åker kollektivt vill kanske inte känna att de betalar för andra, vilket de ju gör via skatten, samtidigt som de som reser får subventionerade priser, säger Gösta Bergenheim.

ANNONS

Bli avgiftsfritt från 2035

I motionen till regionfullmäktige föreslår vänsterpartisterna Agnes Hultén och Daniel Karlsson att biljettpriserna successivt ska sänkas. Senast 2035 vill man att priset ska vara så lågt att det inte längre är lönt att upprätthålla ett biljettsystem. Nästa steg blir då att göra buss- och tågåkande helt avgiftsfritt.

Förslaget motiveras bland annat med att pandemin visade hur känslig kollektivtrafiken är för ekonomiska svängningar. Vidare menar man att en hög grad av självfinansiering kan leda till att trafik utanför tätorterna inte prioriteras.

”Överskottsåren är över”

Gösta Bergenheim håller med om att pandemin hade stor påverkan på Hallandstrafikens ekonomi, men konstaterar att det gällde alla verksamheter i samhället och att Region Halland tidigt beslutade att inte dra ner på trafiken utan skjuta till extra medel, pengar som man sedan fick tillbaka i form av statsbidrag.

– Självklart kan man diskutera graden av subventionering, men om kollektivtrafiken enbart ska finansieras via skatten så kommer säkert kraven från invånarna att öka. Jag har också svårt att se att vi kan lägga ytterligare en halv miljard av Region Hallands budget på kollektivtrafiken. Överskottsåren är över och varje kostnad måste värderas, säger Bergenheim.

Motionen kommer nu att beredas innan den behandlas av regionfullmäktige.

Läs mer: Hallandstrafiken blir en förvaltning inom regionen

ANNONS
ANNONS