Går inte vidare. Det finns inte tillräckligt med intresse för att gå vidare med ett förprojekt kring höghastighetsbanan på bro.
Går inte vidare. Det finns inte tillräckligt med intresse för att gå vidare med ett förprojekt kring höghastighetsbanan på bro.

Lågt intresse för snabba tåg på bro

Intresset för att studera möjligheterna till en höghastighetsbana på bro från Oslo till Köpenhamn och vidare mot Hamburg är lågt. Men initiativtagarna har inte gett upp helt.

ANNONS
|

I mars skrev Hallandsposten om Bo Larssons och Per Corshammars idé att anlägga höghastighetsbanan som skulle trafikeras med extremsnabba tåg. Tanken är att banan ska gå på en bro genom Halland.

För att gå vidare till ett förprojekt krävdes finansiering från minst två av länderna Sverige, Danmark eller Norge. Det har initiativtagarna inte lyckats med.

– Vi inställer därför vårt arbete med att förbereda projektansökning men ser fortfarande ett stort behov av att frågan blir utredd på ett kvalificerat sätt, skriver de i ett meddelande till personer de sedan tidigare varit i kontakt med. Bland dessa finns Varbergs kommun och Region Halland.

ANNONS

De skriver också att om intresse skulle uppstå av att följa den internationella utvecklingen och undersöka möjligheterna till höghastighetståg på bro är initiativtagarna villiga att stå till tjänst.

Per Corshammar arbetar som certifierare för höghastighetståg på företaget Perfect Track HB. Han är mycket kritisk till de svenska höghastighetsprojekt som Sverige just nu planerar för.

– Ostlänken blir världens dyraste höghastighetsbana med världens sämsta komfort, säger han.

Runt om i världen pågår höghastighetsprojekt på bro. Sträckan Beijing–Berlin beräknas stå klar 2026.

– Vi håller på att bli globalt uppkopplade med höghastighetståg. Det kommer att bli svårt för städer som bara har bilen som transportmedel att konkurrera om företagen och arbetskraften framöver, säger Per Corshammar.

På måndag ska han träffa en norrman som är villig att bygga en höghastighetsbana mellan Oslo och Stockholm med ny teknik.

– Det är synd att kommunerna på västkusten inte är intresserade. Ur ett europeiskt perspektiv är sträckan Oslo–Köpenhamn intressant, säger han.

ANNONS

Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, säger att järnvägen ska byggas där den får störst nytta.

– Som vi ser det är det mest angeläget att få en bra förbindelse mellan Stockholm och Köpenhamn i första hand.

I regeringens strävan att minska oljeanvändningen inom transportsektorn skulle de gärna se att sträckan Oslo–Stockholm och Oslo–Köpenhamn också fick höghastighetståg. Men av ekonomiska skäl kan allt inte göras på en gång.

ANNONS