Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Sandra och Richard Jackonelli besökte Gekås under fredagen tillsammans med Joakim Bengtsson. Bara att ta sig ut från varuhuset tog väldigt lång tid. Bild: Anna Oscarson
Sandra och Richard Jackonelli besökte Gekås under fredagen tillsammans med Joakim Bengtsson. Bara att ta sig ut från varuhuset tog väldigt lång tid. Bild: Anna Oscarson

Kunder vittnar om kö och trängsel på Gekås trots corona

Fullt med bilar på parkeringen och trängsel inne i varuhuset. Kritiken mot Gekås är omfattande och många ifrågasätter hur besökarna tänker i rådande pandemi.

Under fredagseftermiddagen hörde flera personer av sig till tidningen efter att de vittnat om långa köer och trängsel på Gekås i Ullared.

”Total kaos på Gekås. Varuhuset håller dessutom bara öppet hälften av kassorna. Köerna går över i stort sett hela livsmedelsavdelningen och det råder extrem trängsel.” skriver en av besökarna.

Mycket folk och köer på Gekås

Sandra och Richard Jackonelli från Göteborg har varit inne i varuhuset och shoppat från klockan elva till stängning tillsammans med Joakim Bengtsson från Västmanland.

– Vi tänkte passa på att åka hit i dag eftersom vi har förstått att det har varit lugnt länge. Men det var lika mycket folk som det brukar vara på sommaren. Om vi hade vetat det hade vi inte åkt hit, säger Sandra Jackonelli som vanligtvis besöker Gekås fyra gånger per år eller mer.

Det var trångt med besökare mellan hyllorna och de tyckte inte att det kändes som att folk brydde sig om att försöka hålla avstånd.

– De uppmanade i högtalarna med jämna mellanrum att man skulle tänka på att inte vara för nära varandra men det hjälpte inte, säger Joakim Bengtsson.

Boris Lennerhov håller inte med om kritiken

Vd:n Boris Lennerhov håller dock inte med om kundernas upplevda trängsel.

— Tycker man det är mycket nu, då har man inte varit på Ullared innan. Totalt brukar vi kunna ta in 7 500 kunder på våra 40 000 kvadratmeter. Nu tar vi inte in mer än 3 000, säger han.

Men har det varit mer folk i dag än vanligt?

— En vanlig dag har kunderna ungefär 40 kvadratmeter var, men i dag har kunderna haft 15 kvadratmeter var. På det sättet har det varit betydligt mer än vad det varit de senaste veckorna.

Boris Lennerhov förklarar att mängder av åtgärder gjorts för att minska risken för smittspridning av coronaviruset inne på Gekås. Bland annat har varuhuset fått avståndsmarkeringar på golvet och uppsatta plexiglas. Varannan kassa hålls dessutom stängd för att kunderna ska kunna hålla avstånd.

— Var tionde minut ropas det ut att man ska tänka på att hålla avstånd. Ungefär 90 procent håller det och sköter det bra, men tio procent har inte riktigt hajat, säger Boris Lennerhov.

1 200 permitterade på grund av corona

Varuhuset har likt många andra företag fått genomgå en stor omställning till följd av coronapandemin. I mars inleddes en korttidspermittering av 1 200 anställda och under april månad tappade varuhuset ungefär 50 procent av sin försäljning.

— Det klart att det är tufft. Om det fortsätter såhär kommer permitteringarna fortsätta väldigt länge. Reglerna för permittering gäller fram till vecka 24. Om det inte förlängs kommer man behöva tvingas varsla och säga upp människor, avslutar Boris Lennerhov.

Fler nyheter om Halland hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här