Konflikt blossade upp när bussdörrarna skulle öppnas

På lördagsmorgonen var det tänkt att Hallandstrafiken stegvis skulle börja öppna upp framdörrarna på sina bussar igen. Men facket slog bakut och lade ett skyddsstopp.

ANNONS
|

Det var på lördagsmorgonen som situationen i den halländska kollektivtrafiken stegvis skulle börja återgå till en mer normal situation med möjlighet att stiga på även genom framdörrarna. Bussföretaget Nobina, som sköter busstrafiken, hade ordnat en lösning med ett glas som skulle skydda busschaufförerna från smitta och glaset har börjat monteras in på bussbeståndet i Halland.

Men saken fick ett abrupt stopp när Kommunals skyddsombud i Halmstad, Jens Skytt, lade ett skyddsstopp med hänvisning till att lösningen varken ansågs smittsäker eller trafiksäker. Detta rapporterades i nyhetssammanhang först av P4 Halland.

– Det finns frågetecken bland annat kring rengöring, förarbyten och vad som gäller vid beröring av betalstationen. Sedan är det också reflektionerna i skyddsglaset som gör att vi inte känner att lösningen är trafiksäker, säger Jens Skytt.

ANNONS

Men facket fick snabbt ge vika under lördagsförmiddagen när Arbetsmiljöverkets jour fattade beslut om att häva skyddsstoppet. Bussarna kunde därmed tas i bruk igen.

– Det skapar såklart en oro utifrån de synpunkter vi lämnat. Men vi fortsätter att ha en dialog med arbetsgivaren kring hur vi ska kunna hitta en smittsäker och trafiksäker lösning som alla kan känna sig trygga med, säger Jens Skytt.

Nobinas kommunikationschef David Erixon är förvånad över att något skyddsstopp alls blev aktuellt.

– Detta är en fråga som prövats noga på andra håll i Sverige och jag känner till minst fem andra skyddsstopp där Arbetsmiljöverket redan prövat frågan. Säkerhetslösningen är noga utprovad och godkänd av Arbetsmiljöverket sedan tidigare, säger han.

Erixon säger att arbetsgivaren har respekt för förarnas oro.

– Detta är en förändring och det finns en pandemi i vårt samhälle. Då ska man ha respekt för att det finns en oro. Men vi bedömer den här lösningen som säker.

Erixon menar att förändringen innebär många fördelar, inte minst ur resenärernas perspektiv.

– Det ger ett bättre flöde i bussarna och möjlighet att prata med chauffören och ställa frågor. Det innebär också att man kan betala ombord på bussen, det ska vara lätt att göra rätt, säger han.

ANNONS

– Jag upplever heller inte att frågan är så svartvit som den målas upp av facket i Halland. Många förare vi varit i kontakt med är positiva till förändringen, säger han.

Lösningen med de öppnade framdörrarna kommer att rullas ut stegvis i Halland i takt med att säkerhetsglasen installeras på bussarna. I ett första skede berörs Halmstad och Falkenberg.

Trafiken ska enligt Nobina inte ha störts nämnvärt av lördagsmorgonens konflikt.

ANNONS