Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hallandstrafikens nya app får ett minst sagt ljumt mottagande av resenärerna. I App Store har den snittbetyget 1,5 av 5 och Hallandstrafikens informationscenter har fått förstärkas för att ta emot alla samtal kring appen. Bild: Jari Välitalo och Hallandstrafiken
Hallandstrafikens nya app får ett minst sagt ljumt mottagande av resenärerna. I App Store har den snittbetyget 1,5 av 5 och Hallandstrafikens informationscenter har fått förstärkas för att ta emot alla samtal kring appen. Bild: Jari Välitalo och Hallandstrafiken

Hallandstrafikens nya app dissas av användarna

Hallandstrafikens nya app har nu snart fem månader på nacken. Men trots flera uppdateringar verkar barnsjukdomarna och buggarna aldrig ta slut. Och bland användarna märks en tydlig frustration.

Har du frågor om Hallandstrafikens nya app? Mejla dem till [email protected] Hallandstrafikens svar kommer att publiceras i en ny artikel.

Sedan lanseringen i mitten på maj har hela 110 000 personer laddat ner Hallandstrafikens app, det vill säga drygt var tredje hallänning. Jämfört med att den gamla appen hade cirka 15 000 användare kan det ses som en enorm succé.

Tittar man däremot på recensionerna iPhones App Store blir intrycket ett annat. Av fem möjliga stjärnor får appen där snittbetyget 1,5 (i 232 recensioner). Då har ändå enstaka användare, som Hallandstrafikens egen presschef, gett den högsta betyg. Peter Gyllander skriver också (under signaturen ”Peter”) att ”Nya appen är både enkel, smidig och snabb. Bra där Hallandstrafiken”.

Flertalet övriga kommentar är betydligt mer kritiska: ”Hade velat ge noll i betyg, men det går ju inte. Ta tillbaka den gamla appen. Snälla!” skriver en användare. Andra konstaterar ”Hinner läsa ut bibeln innan jag hittar när min buss går” eller ”Otroligt seg. Tar hundra år att få upp en tidtabell. Tar tusen år att få upp biljetten”.

LÄS MER: Därför valde Halland att utveckla eget biljettsystem

Yasmine Möllerström-Henstam, kommunikations- och marknadschef på Hallandstrafiken, förklarar att hon är väl medveten om de synpunkter som finns:

– Vi jobbar 24/7 med att lösa det som inte fungerar optimalt. Vi har bland annat haft problem med att appen stänger ner sig själv och att det tar lång tid att öppna den. Jag kan själv tycka att den är lite seg och om man pendlar och upplever det varje dag så är det förstås störande. Idag är vi så vana vid att allt ska gå snabbt, säger hon.

De många synpunkterna märks också hos Hallandstrafikens informationscenter som fått förstärkas efter appens lansering.

– Ungefär 200 telefonsamtal om dagen handlar om appen och det är också mycket folk i våra butiker. En del har inte fått sin biljett trots att pengarna dragits och ibland aktiveras biljetten direkt, fast man tänkt använda den senare.

Efter lanseringen har appen redan uppdaterats fem gånger och Yasmine Möllerström-Henstam påminner om vikten av att installera dessa uppdateringar.

– En uppdatering innebär att vi har löst en bugg och då är det viktigt att man får del av den nya versionen. Vår senaste uppdatering tycker jag har gjort appen lite snabbare, säger hon.

Många funktioner återstår att lansera

En del av appens barnsjukdomar menar hon hänger samman med förseningar som delvis uppstått till följd av coronapandemin:

– Det är många funktioner på gång, som jag tror att resenärerna kommer att uppskatta. Det har inte gått så snabbt att lansera dem som vi önskat och även det nya plastkortet är försenat. Vi hoppas det ska rulla på bättre under hösten.

Bland kommande funktioner nämner hon att man ska kunna prenumerera på störningar på de sträckor som man brukar resa, att man ska kunna låna ut sin biljett till någon annan under ett antal timmar och att förseningsersättning ska gå direkt in på det konto som man har kopplat till appen.

En skillnad mellan nya och gamla appen är också att Hallandstrafikens hela biljettsortiment finns tillgängligt, alltså såväl enkelbiljetter som 24-timmarsbiljetter och månadsbiljetter.

– Och om har man en gammal reskassa så kan man föra över den till appen och handla för den, säger Yasmine Möllerström-Henstam.

Appen en del i en större helhet

Att Hallandstrafiken överhuvudtaget bytt app förklarar hon med att den gamla hade tio år på nacken och att avtalen med den tidigare leverantören löpte ut. Den nya appen är också bara en del i en större helhet. Totalt har trafikbolaget investerat 46,5 miljoner kronor i ett nytt biljettsystem, varav appen står för mindre än en procent, cirka 400 000 kronor.

När Yasmine Möllerström-Henstam börjar räkna upp vad som ingår i biljettsystemet blir listan lång: nya försäljningsautomater, kort- och app-läsare i alla bussar, enheter för att kunna sälja biljetter ombord, kvittoskrivare, försäljningsutrustning till egna butiker och till olika återförsäljare, handenheter för att kunna kontrollera biljetter, en lösning för e-handel, CRM-system för att kunna kommunicera med kunder och rapportverktyg för att kunna få ut relevant statistik.

Den allra största kostnaden, cirka 32,5 miljoner, har gått till teknik som knyter ihop och integrerar alla delarna i systemet.

– Grundtanken med vårt nya system är att det ska funka även på nationell nivå. Systemet byggs enligt en branschstandard som heter BoB och som ska säkerställa kompatibilitet över länsgränserna. Det innebär att det numera går att söka och köpa biljetter i Västra Götaland, Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronoberg, Jönköping och dessutom hela vägen ner till Danmark, säger Yasmine Möllerström-Henstam.

Coronapandemin har ställt till det

Att lanseringen av det nya systemet råkat krocka med coronapandemin har förstås ställt till det, framför allt för dem som inte använder appen utan vill köpa sin biljett av chauffören.

– Vi hoppas ju att resenärerna betalar sin biljett även om de inte kan köpa eller blippa den hos chauffören. I städerna finns biljettmaskiner och återförsäljare, men på landsbygden är man nu hänvisad till appen. Innan pandemin valde vi att inte sätta läsare mitt i bussen, men vi får titta på den frågan igen, säger säger Yasmine Möllerström-Henstam.

Hur länge bussarnas främre dörr ska vara stängd och förarplatsen avspärrad är ännu inte bestämt.

– Vår operatör Nobina väntar på att Arbetsmiljöverket ska godkänna ett plexiglas som gör det möjligt att öppna upp till chaufförerna igen, säger Yasmine Möllerström-Henstam och förklarar att resenärernas betalningsvilja är helt avgörande för Hallandstrafiken.

– Prognosen är att vi går 182 miljoner kronor back vid årets slut och vi vill ju kunna fortsätta köra den trafik vi har idag.

Lockar med 15 procents rabatt

Hallandstrafikens första målsättning är att åtminstone hälften av alla biljettköp ska göras i appen. Som lockbete ges, liksom tidigare, 15 procents rabatt på enkelbiljetter.

– Med tanke på hur många som redan laddat ner appen så tror jag vi kommer nå målet snart och kanske till och med komma upp i 70 procent, säger Yasmine Möllerström-Henstam.

Läs mer: Nu inför Hallandstrafiken nytt biljettsystem

Läs även: Alternativa lösningar för bussbiljetter håller inte

Läs mer: Hallandstrafikens nya resekort försenat

Fakta: De tio vanligaste synpunkterna på appen

Hallandstrafikens informationscenter tar varje dag emot cirka 200 samtal om den nya appen. Här är de tio vanligaste synpunkterna:

1. Appen är långsam

2. GPS:en fungerar inte, dvs man ser inte var bussen befinner sig i realtid

3. Hittar inte priser på biljetterna

4. Appen är svårnavigerad

5. Får ingen biljett trots att pengarna dragits

6. Appen stänger ner av sig själv

7. Biljetten aktiveras direkt fast man inte vill det

8. Det går inte att köpa önskad biljett.

9. Går inte att registrera sig.

10. Appen är inte användarvänlig.

Fler nyheter om Halland hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här