Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Fler tåg. Med dubbelspår utmed hela Västkustbanan skulle fler tåg kunna sättas in och restiden kortas, påpekar Region Halland och Region Skåne i ett gemensamt brev.

Halland stöter på om dubbla tågspår

Hela Västkustbanan måste få dubbelspår. Det anser Region Halland som tillsammans med Region Skåne uppvaktat infrastrukturministern i frågan.

I ett gemensamt brev till infrastrukturminister Anna Johansson konstaterar företrädare för de bägge regionerna att riksdagen redan 1992 slog fast att Västkustbanan borde ha dubbelspår utmed hela sträckan men att detta arbete ännu inte är slutfört. 

I dag består 35 kilometer av enkelspår. Det gäller en sträcka mellan Hamra och Varberg samt mellan Ängelholm och Helsingborg.

Flaskhalsarna innebär att man inte kan utnyttja tågbanans fulla kapacitet, påpekar Jörgen Preuss, biträdande regiondirektör i Halland.

– Detta skapar ett hinder för fortsatt utveckling i regionen. Vi har en stark inflyttning och ett starkt bostadsbyggande och det måste samplaneras med infrastrukturen så att man kan ta sig mellan orterna, säger han.

Dubbelspår utmed hela sträckan skulle innebära att restiden blir kortare, vilket i sin tur skapar en större arbetsmarknad för dem som bor i regionen uppger Jörgen Preuss.

Dessutom skulle fler tåg kunna sättas in.

– I dag måste tågen vänta på vissa ställen och då kan man inte ha så många avgångar. Med dubbelspår utnyttjar man den fulla kapaciteten.

Region Halland och Region Skåne vill att regeringen säkerställer finansieringen för utbyggnaden av kvarvarande enkelspår.

– Det handlar inte om att tigga pengar, utan om att upplysa om att Västkustbanan har stor betydelse för att den sydvästra delen av Sverige ska kunna fortsätta växa och utvecklas och att den är en viktig länk mellan storstadsområdena, säger Jörgen Preuss.