Halländsk kommun tar bort reklamfilm efter kritik

En reklamfilm som Destination Falkenberg lagt upp på sin Facebook-sida har fått kritik för att vara nedvärderande mot överviktiga. Nu har kommunen valt att plocka bort filmen.

ANNONS
LocationFalkenberg||

I den uppmärksammade reklamfilmen går en trängselkontrollant, spelad av komikern Annika Korenado, runt på en strand. När hon kommer fram till en ensam man, spelad av Stefan Gerhardsson, säger hon att han måste tänka på att hålla avstånd, eftersom att han med tanke på sin vikt räknas som två personer.

Reklamfilmen lades ut 13 juli men tog fart på Facebook först under torsdagskvällen. Många kritiserade reklamklippet för att vara nedvärderande mot överviktiga personer.

På fredagsmorgonen valde Destination Falkenberg att ta bort filmen från sin Facebook-sida.

Destinationsbolagets vd Fredrik Janson säger att tanken med filmen var att förmedla budskapet om att hålla avstånd på ett roligt och annorlunda sätt men att det landade fel den här gången.

ANNONS

– Vårt jobb är att få folk att vilja komma till Falkenberg och tycka att det är ett mysigt ställe. Det sista vi vill göra är att reta upp folk.

Fanns det ingen diskussion om att folk kunde ta illa upp innan ni la ut klippet?

– Nej, det har i alla fall inte legat på mitt skrivbord. Den har också legat ute en månad utan att folk reagerat. Men det spelar egentligen ingen roll. Det är nu vi fått kritik och då måste vi vara professionella nog att hantera det.

Vad blir konsekvenserna?

– Vi har hört av oss till alla som tog illa upp och bett om ursäkt. Vi kommer också ta lärdom av det här och säkerställa att vi inte hamnar i en sådan situation igen. Vi kommer få titta en extra gång innan vi lägger ut nästa gång.

När tidningen når kommunchef Lars Fröding säger han att han inte känner till reklamfilmen men är positiv till att den tagits bort om den kränkt någon.

– Humor är svårt och när man kombinerar information med satir kan det gå snett. Det verkar det som att det har gjort i det här fallet och då är det klokt att filmen tagits bort. Jag är övertygad om att ambitionen inte varit att kränka någon.

ANNONS

Tidningen har även varit i kontakt med Annika Korenado som säger att hon inte har stött på några negativa kommenterar kring reklamfilmen.

– Jag har bara hört positivt. Det var en snabb, rolig grej som vi gjorde. Inget ont menat överhuvudtaget.

ANNONS