Gessle sluter den gyllene cirkeln på platsen för Brottet

Egentligen ger han inga intervjuer under den pågående turnén En vacker kväll. Men för Sommarhalland och inför spelningen hemma i Halmstad på Brottet den 11 augusti gör Per Gessle, 58, ett undantag.

ANNONS
|

Per förklarar att det är för att spara rösten, inte slita ut den, som han helst inte pratar.

– Så jag försöker hålla tyst så mycket som möjligt mellan gigen. Med Roxette var det annorlunda för där sjöng ju Marie (Fredriksson) hälften av låtarna. Men här... Därför blir det mycket färsk ingefära och honungsvatten också.

Själv har Per kallat turnén för en ”musikalisk selfie”.

Men så är det också första gången under sina nästan fyra decennier i branschen som han spelar låtar från hela sin låtskatt hämtad från tre karriärer: Gyllene Tider, Roxette och de egna solorundorna.

Med en ny, lite annorlunda twang och akustisk touch genom Ola Gustavssons pedal steel och Malin-My Walls fiol.

ANNONS

– Det har varit fantastiskt roligt att ha fått attackera låtarna på ett nytt sätt. Svårast har väl varit att hitta balansen. Jag menar, det är ett åttamannaband och då gäller det att inga musikanter är i vägen för varandra. Och även om det inte är några Nashville-hattar på så har ju den plattan helt klart färgat av sig, förklarar Gessle och avser vårens soloalbum En vacker natt.

– Så samtidigt som vi har gjort det här för vår egen skull, för att injicera nytt musikaliskt blod, så har vi ju även gjort det för våra fans som följer oss troget i vått och torrt.

Per har också haft några låtar att välja bland. Bortåt 1 000 stycken har han registrerade hos Stim. När gallringen började till turnén hade han valt ut 70 som sedan skalades ner till 27–28 att variera med.

– Visst blev det mycket ”kill your darlings” för att hamna på en timme och 55 minuter som giget är. Egentligen gillar jag inte konserter över 1,30 men den känns ändå inte för lång eftersom den måste få den tiden på sig för att det akustiska och det eftertänksamma också ska få plats.

Men en och annan lite udda och oväntad pärla finns förstås med i låtlistan. Som Gyllene Tiders Honung och guld och hans egna Vilket håll du än går och Spegelboll.

ANNONS

– De passade in. Vi hade ju många sådana, men man kan inte köra fem, sex udda låtar på en sån här turné – i synnerhet inte utomhus med en partysugen sommarpublik. För vi testade fler, som Revolver upp och Vandrar i ett sommarregn med Gyllene, Big L och Perfect day med Roxette. Men de behövdes liksom inte.

– Det var samma sak med höstens platta En vacker dag. Vi testade några låtar från den, men det kändes inte rätt.

När turnén når Halmstad den 11 augusti har 14 av totalt 21 spelningar avverkats sedan premiären inför drygt 8 000 på Sofiero i Helsingborg i början av juli.

Så då sitter väl allt som en smäck för Per, trotjänarna Christoffer Lundquist (gitarr), Clarence Öfwerman (keyboards), Magnus Börjesson (bas), Helena Josefsson (sång) och nykomlingarna Ola Gustavsson, Malin-My Wall och Andreas Dahlbäck (trummor). Eller...?

– Njae, jag brukar säga att det tar ungefär 40 konserter innan det blir riktigt bra, när allt verkligen sitter, skrattar Per.

Dessutom finns en nygammal bekant med som ljudtekniker, Alar Suurna som fanns med i samband med Roxettes första plattor.

– Alar är en riktig finlirare på ljud, inte minst när det gäller sången och stämmorna. Så han har också fått tycka till om hur det låter, vad som ska bort och vad som behöver kompletteras, och så har vi aldrig jobbat tidigare. Då har ljudteknikern fått färdiga arrangemang att utgå från.

ANNONS

– Men det är svårt det där. Innan du vet gränserna måste du ju överskrida dem, gå för långt och göra fel. Annars vet du inte vad som fungerar och vad som inte fungerar live.

Därför är varje konsert unik beroende på dag, tid, miljö, stämning, väder, dagsljus och om det är en festival eller en vanlig spelning.

– Ja, man kan ju vinkla konserten åt många olika håll. Och är det en festival är det ett kortare set. Då får vi plocka bort fyra, fem låtar varav kanske någon hänger ihop med en annan och då får vi försöka hitta ett nytt slut också.

– Men vi brukar börja lite försiktigt, lite avskalat för att sedan köra upp på hitautostradan i slutet. För det känns onödigt att ta ner energin igen när man väl har byggt upp den.

Efter tusentals konserter och åtskilliga varv runt jorden på resande fot har han dock naturligtvis blivit alltmer säker på allt det där och hittat rutinerna.

Mycket har förändrats sedan de första turnéerna med Gyllene Tider i början av 80-talet. Då fanns inga mobiltelefoner, laptopar, något gps att hitta konsertplatserna med eller Spotify.

– Nej, och nu finns det inga Esso motorhotell, Sony Walkman eller telefonkiosker, ler Per.

ANNONS

Men mycket är också detsamma.

– Ja, det är samma 22 timmars väntan på de två timmarna på scenen. Och lirar vi klockan 21 är det soundcheck klockan 16 och middag klockan 17.

Men tro inte att Per gör ingenting under sina lediga stunder mellan spelningarna.

– Nej, jag lyssnar mycket på musik, skriver låtar och så gör jag nya radioprogram till Nordic Rox. Så det är ingen rast – ingen ro.

Men hans uppdrag som gästprogramledare i Mix Megapol fem dagar i veckan är dock förinspelat.

– Ja, det är bara en egen låt och en låt som jag gillar som jag presenterar. Vi spelade in alltihop på några timmar i maj så jag sitter ju inte där varje morgon...

Det är 14 år sedan som Per Gessle senast spelade på Brottet, i samband med Mazarin-turnén 2003. Sedan dess har spelplatserna varit Örjans vall (hans egen En händig man-turné 2007 och Roxette 2015) samt Marknadsplatsen (Gyllene Tider 2004 och 2013, Roxette 2010).

– Att spela på hemmaplan är alltid speciellt för det är ju här vi är, speciellt på somrarna, tittar till hotellet (Hotel Tylösand, som Per och hustrun Åsa är delägare i, reds.anm) och det är till Halmstad vi åker efter spelningarna om det inte är för långt. Och Brottet – det är ju något helt annat än grusplanen inne i stan, så oändligt mycket vackrare.

ANNONS
ANNONS