Fler krossade rutor vid busskurer – nu kan kameror införas

Vandaliseringen av fönsterrutorna i busskurer har ökat dramatiskt i maj månad. Nu tittar Hallandstrafiken på möjligheterna att införa kameraövervakning vid de mest utsatta hållplatserna.
– Vi hoppas att det kan ha en avskräckande effekt och hjälpa polisen att lagföra dem som begår brott, säger Peter Gyllander, press- och informationschef på Hallandstrafiken.

ANNONS
|

Fram till torsdagen klockan tio hade totalt 23 rapporter kommit in till Hallandstrafiken om glaskross på väderskydd. Det är en redan dubblering jämfört med hur det såg ut i april, trots att en tredjedel av månaden återstår. Bara under den senaste veckan har rutor krossats vid tre olika busshållplatser längs med Slottsjordsvägen i Halmstad.

I mars och februari landade man på ungefär 30 rapporter per månad, medan det var betydligt lägre i januari. Det gemensamma för de två förstnämnda månaderna är att det låg skollov under båda två.

– Vi tror att det är flera samverkande faktorer, men vi tycker oss se en trend att när det är lov i skolorna tenderar skadegörelsen att öka. Jag tror att den teorin stämmer ganska bra utan att det är vederlagt vetenskapligt, säger Peter Gyllander, press- och informationschef på Hallandstrafiken.

ANNONS

Kostnaden för att byta ut en ruta ligger på mellan 5 000 och 7 000 kronor. Det varierar beroende på om det enbart är en ruta som behöver bytas ut eller om flera har slagits sönder på samma busshållplats.

– Det är fruktansvärt tråkiga pengar att behöva lägga på något helt onödigt. Vi jobbar på att få balans i ekonomin efter pandemin och för att kunna utveckla busstrafiken. Att då behöva lägga pengar på att personer beter sig så här illa känns riktigt tråkigt. Det är ju fullständigt meningslöst att sabotera på det här viset, säger Peter Gyllander.

Hallandstrafiken håller nu på att successivt byta ut dagens rutor till laminerat glas. Det sätter förvisso inte stopp för skadegörelsen, men innebär i alla fall att glaset inte ramlar ner på marken när rutan slås sönder.

Det är inte aktuellt att gå tillbaka till någon gammal lösning med andra material såsom metall eller plexiglas. Busskurer i metall eller betong skulle försvåra sikten. Plexiglas saboteras på andra sätt såsom klotter, vilket är svårare att sanera och ofta leder till att glaset ändå behöver bytas ut.

– Vi vill av olika skäl inte ha sådana. Förarna ska kunna se resenärerna och resenärerna ska kunna se när bussen kommer. Det plastlaminerade glaset är den bästa lösningen ur alla aspekter.

ANNONS

Nu tittar i stället Hallandstrafiken på en annan lösning för att förhoppningsvis få bukt med skadegörelsen. Det kan bli aktuellt att införa kameraövervakning på de hållplatser som är allra mest utsatta.

– Nu när det finns en förändrad lagstiftning om kameraövervakning ser vi över möjligheterna att använda det. Det finns ingen utrullningsplan ännu, men vi tittar på det. Det kommer i så fall bara användas enligt de tillstånd som krävs och på de platser som är allra mest utsatta.

Förhoppningen är att den blotta närvaron av kameror ser till att marodörerna håller sig borta. Men om de ändå slår till hade kameraövervakning inneburit bättre möjligheter för polisen att hitta den skyldige.

– Vi hoppas att det kan ha en avskräckande effekt och att det i något fall också kan hjälpa polisen att lagföra de som begår brott. Vi ser att det fungerar utmärkt på våra bussar som alla är kameraövervakade och vi hoppas att det kan hjälpa i vår strävan för att minska eller allra helst få bort den här skadegörelsen och sabotagen.

ANNONS