Coronapandemin har tvingat Hallandstrafiken att vidta åtgärder. För att förhindra smittspridning bland förarna är framdörren på bussarna stängda och påstigning sker istället genom de två bakre dörrarna. Detta gör att kontrollen av biljetter inte längre genomförs av förarna utan av kontrollanter.
– Generellt sätt kan man säga att våra kontrollanter är där vi har mest resenärer men det betyder inte att de då och då även är på linjer med färre resenärer. Vi försöker att sprida ut dem så mycket det går så att vi har en bra och effektiv kontrollverksamhet, säger Peter Gyllander, press och informationschef på Hallandstrafiken.
Kontrollanterna är inte anställda av Hallandstrafiken själva utan tjänsten köps in av en underleverantör. Hur många de är och vart de oftast befinner sig är Gyllander av förklarliga skäl fåordig kring men det ska inte vara någon tvekan om att de jobbar som kontrollanter när de stiger på bussarna och tågen.
– De har en egen speciell uniform där det tydligt står att de jobbar som kontrollanter för Hallandstrafiken. Ingen ska kunna tveka på att det är våra kontrollanter, säger han.
Fler kontrollavgifter utfärdade under pandemin
Hallandstrafiken har kontinuerligt ökat antalet kontrollanter sedan början av året och sedan pandemin inleddes har det ökats på ytterligare. Man har också märkt av en ökning av antalet resenärer som fått kontrollavgifter utfärdade sedan de nya rutinerna implementerades.
– När vi ökar antalet kontrollanter och insatser blir det naturligt att det också blir fler utfärdade kontrollavgifter. Sen om det bara beror på pandemin eller om det är andra faktorer kan jag inte svara på.
Han är noga med att påpeka att Hallandstrafiken tror att de flesta av resenärerna vill göra rätt för sig och betala. Det är snarare enstaka personer som drar nytta av situationen och de känner sig därför tvingade till ökningen.
– Vi vill helst inte lägga pengar på det här men vi känner att vi behöver göra det för att visa att det är allvar. Ska du åka med Hallandstrafiken måste du ha giltig biljett, förklarar Peter Gyllander.
Läs också: ”Alternativa lösningar för bussbiljetter håller inte”