Färre åker fast för rattfylla

Antalet anmälda rattfyllor har gått ner med 27 procent i Halland i år. Men varken polisen eller trafiksäkerhetsorganisationer tror att det beror på att färre kör onyktra.

ANNONS
|

I mars i år beslutade Polismyndigheten att omedelbart stoppa alla rutinmässiga nykterhetskontroller för att skydda sina medarbetare från covid-19. Sedan dess har antalet anmälda rattfyllor i Halland sjunkit med 27 procent. Men hos polisen tror man inte att det beror på att färre kör onyktra.

– Spontant skulle jag säga att det inte kör färre rattfulla nu utan bara att vi inte tar lika många, säger Daniel Hjerpe gruppchef på polisregion Väst.

Daniel Hjerpe säger att polisen fortfarande genomför nykterhetskontroller men att det kräver en misstanke eller tips om att någon kör påverkad.

Marie Nordén är ordförande för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF). Även hon tror att mörkertalet är stort och att polisens slopade kontroller har haft en effekt på människors benägenhet att sätta sig bakom ratten efter att de har druckit.

ANNONS

– Arbetet mot rattonykterhet har fått sig en törn under året, säger Marie Nordén.

Marie Nordén säger att hon har förståelse för polisens beslut om att stoppa de rutinmässiga nykterhetskontrollerna, men att hon hade önskat att de ersatt nykterhetskontrollerna med ett högre antal vanliga trafikkontroller.

– Polisiär närvaro i trafiken ger en dämpande effekt och polisen hade kunnat genomföra fler utandningsprov utifrån misstanke om rattfylla, säger hon.

I förra veckan inträffade en allvarlig olycka utanför Halmstad där två människor omkom. Föraren av den ena bilen är nu misstänkt för rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Marie Nordén säger att det är för tidigt att säga om fler dött i trafiken i år på grund av rattfyllor.

– Alkohol eller droger ligger bakom 25-30 procent av alla dödsolyckor i trafiken i vanliga fall, men vi inte analyserat statistiken för i år än.

Marie Nordén säger också att de upplevt en förändrad attityd till att köra onykter hos yngre människor de senaste åren.

– Jag upplever att allt fler tycker det är okej att dricka lite och sedan köra, säger hon.

Förutom fler poliser i trafiken säger Marie Nordén att de önskar ett antal lagändringar för att jobba mot onykterhet i trafiken. Bland annat vill NTF införa obligatorisk behandling för de som döms för rattfylla, något som idag är valfritt för den som döms. Även införande av alkolås på nya bilar ser hon som ett stort steg på vägen för att minska antalet som kör onyktra i trafiken.

ANNONS

– Vi har lyft den här frågan till Riksdagen men fått som svar att det krävs ett beslut på EU nivå för att genomföra en lagändring om alkolås, säger hon.

ANNONS