Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

"Ett bekymmer som är väldigt obehagligt"

Hemsjukvården beräknar att problemen med Apotekstjänst tar en heltidstjänst i resurser från verksamheten. Och ingen vet hur länge till som leveransproblemen kommer att fortsätta.

– Det här är ett bekymmer som är väldigt obehagligt, säger Sophia Lehnberg, medicinskt ansvarig sjuksköterska (mas).

Sedan Apotekstjänst AB tog över leveranserna av dosmediciner i maj har många halländska patienter drabbats av felaktiga eller fördröjda utskick av sina mediciner. Leveransproblemen fortsätter och Falkenberg kommuns hemsjukvård jobbar flera extratimmar per vecka för att kontrollera att patienterna medicineras korrekt.

– Det går flera timmar extra per vecka för detta, även om det fungerar bättre nu än i somras, säger Christina Udén som är chef för hemsjukvården.

Det händer fortfarande att levererade rullar och påsar saknar medicin. Hemsjukvårdens personal måste alltid kolla att patienternas doskort stämmer.

Att det som ordinerats inte alltid finns med kan ibland bero på att läkaren inte informerat om ändringarna. Men med de stora leveransproblemen måste hemsjukvården ta det säkra för det osäkra och gå igenom alla patienters doskort.

– Alla jobbar med detta, det kanske hamnar på en halvtid extra, säger Christina Udén och berättar att personalen fortfarande sitter i timmar i Apotekstjänsts kundservice.

Flera gånger har anställda blivit bortkopplade eller fått dåligt bemötande från kundtjänst. Och att beställa nya originalförpackningar har ofta tagit onödigt lång tid.

Även i Varberg jobbar sjuk- och omsorgspersonalen mycket med att kontrollera dosmedicinerna. Eva Larsson, enhetschef över sjuksköterskorna, uppger att de inte vet hur mycket extra tid arbetet tar från verksamheten.

– Vi har inte gjort någon sammanfattning på hur mycket tid det handlar om, men det innebär merjobb för sjuksköterskorna och omsorgspersonalen.

Sophia Lehnberg är medicinskt ansvarig sjuksköterska (mas) för hemsjukvården. Det är hon som ska redovisa alla avvikelser till bland annat regionen. Detta tar minst en timme om dagen. Hon berättar att eftersom medicinering och patientsäkerhet går först, har avvikelserapporteringen blivit lidande inom hemsjukvården. Och väntetiderna till mindre akuta ärenden, som exempelvis patientrådgivning, har ökat.

– Vi har fått fokusera och arbeta febrilt med att försöka lösa problemen. Jag har lagt enormt mycket tid på detta själv, säger hon.

Ibland har hon kontaktats av personer utanför hemsjukvården – alltså utanför hennes ansvarsområde – som har dosrecept. Och det är oklart vilken hjälp de får av sina läkare.

– Det är en grupp som man undrar hur de klarar sig, jag hoppas verkligen att de får hjälp av sina läkare, säger Sophia Lehnberg.

Frustrationen och ovissheten om hur länge till leveransproblemen kommer att fortgå är påtaglig. Susanne Lehnberg är i ständig kontakt med regionen om utvecklingen och hoppas att denna kommer fram till en lösning snart.

– Det här är ett bekymmer som är väldigt obehagligt, betonar hon.

Fler nyheter om Halland hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här