Nu när pandemin inte längre sätter stopp för svenskar att resa utomlands så har antalet personer som vill skaffa nytt pass ökat stort, vilket har lett till väntetider på flera månader – med bokningsfusk som följd.
LÄS MER:Polisen ska stoppa försäljning av passtider
I ett pressmeddelande skriver Polisen att de nu jobbar på flera lösningar för att komma till rätta med fusket.
– Genom att personer bokar passtider, vars enda syfte är att boka upp tider och överlåta till andra, försvårar man för de som verkligen behöver nytt pass och det är naturligtvis något vi behöver komma till rätta med, säger Magnus Roglert, chef enheten för förvaltningsrätt på Polismyndigheten, i pressmeddelandet.
LÄS MER:Passköerna fortsätter växa – resebranschen hamnar i kläm
LÄS MER:Resesugna får vänta månader på pass: ”börjar bli nervös”
Måste uppge namn vid bokning
En av åtgärderna är att man har infört personliga bokningar.
– Som en initial åtgärd så har passbokningarna blivit personliga. Det betyder att man uppger sitt namn vid själva bokningen. Det nya systemet är ett första steg för att stävja missbruket av att en person bokar upp flera tider
Förutom att få bukt med fuskarna som bokar upp tider de inte behöver, så jobbar man också med ett antal andra åtgärder för att korta de långa väntetiderna. I vissa regioner, där möjlighet finns, har man exempelvis valt att förlänga öppettiderna. Polisen jobbar också med att omfördela personal från annan verksamhet för att bemanna passexpeditionerna.
LÄS MER:Lång väntan på pass kan vara lagbrott
LÄS MER:Många vill ha provisoriska pass