Drönarpiloterna fotar Varbergstunneln för framtiden

Kommunens drönarpiloter följer bygget av Varbergstunneln från luften. Genom Varbergskartan kan du se stillbilder eller ta en rundtur i en så kallad 360-bild för att få en ordentlig överblick.

ANNONS
LocationVarberg||

Avdelningen för geografisk information på Stadsbyggnadskontoret i Varberg har fått i uppdrag av Stadsutvecklingsprojektet att dokumentera bygget av Varbergstunneln och stadsutvecklingen som sker i dess spår fram till 2030.

Arbetet påbörjades förra året och redan nu har de samlat på sig omkring 5 000 fotografier. Delar av bilderna kan du ta del av genom Varbergskartan, men också här på hallandsposten.se.

– Vi dokumenterar vad som händer vid 19 fokuspunkter utmed tunneldragningen fyra gånger per år. Det är ett jättestort uppdrag att få dokumentera en sådan här stor förändring på det här väldigt systematiska sättet, säger Karin Fridstrand som är avdelningschef.

ANNONS

Tusentals bilder kommer att tas

Främst är det drönarfotografering som gäller, men även en del flygfoton kommer att tas för att täcka in alla behov. Fredrik Johnsson är en av tre drönarpiloter på Varbergs kommun. Vid senaste fotograferingen i slutet på maj tog han 900 bilder.

Fredrik Johnsson är en av kommunens tre drönarpiloter.
Fredrik Johnsson är en av kommunens tre drönarpiloter. Bild: Stefan Johansson

– Vi fokuserar fotograferingen på de platser där det har hänt någonting sedan sist, säger Fredrik Johnsson.

Men det är inte bara att åka ut och skicka upp drönare i luften och börja fotografera. Bakom fotograferingen finns det en noggrann planering.

– När vi fick det här uppdraget så gällde det att klura ut hur det kommer att bli på de här platserna efter en tids arbete. För vi ska ju utgå från samma läge varje gång. Det gäller att få programmeringen rätt från början, säger Fredrik Johnsson.

Det handlar om att försöka räkna ut vilka vinklar som är bäst. Han berättar att det sedan gäller att vara anpassningsbar och vara beredd på att ändra planen. Det kan vara allt från byggkranar till strandskator som gör att ursprungsplanen inte fungerar.

– När jag åker ut på plats så trycker jag igång drönaren och då flyger den upp till den förprogrammerade positionen och sedan börjar den ta bilder. Flyger sedan till nästa punkt och tar bild i exakt samma vinkel som förra gången. I många fall så får jag också köra friflygning för att täcka in allt, säger Fredrik Johnsson.

ANNONS

Projektet främjar utvecklingen

En anledning till att det blir så många fotografier är att drönaren tar så kallade 360-bilder. Där en bild egentligen består av 34 fotografier.

– Drönaren tar först en bild rakt ner. Sedan tar den tre bilder ditåt och sedan tre bilder ditåt och så går den så hela varvet runt, säger Fredrik Johnsson.

Dessa bilder ger en väldigt bra överblick över större områden. Med hjälp av en gedigen efterbearbetning så har kommunen sedan skapat möjlighet för medborgaren att ta en rundtur längst med tunneln. Eftersom bilderna tas i ungefär samma position varje gång går det också att följa utvecklingen över tid.

Karin Fridstrand säger att dokumentationen av tunnelprojektet blir ett sätt för avdelningen att arbeta med teknikutveckling. Men också med metodutveckling och användargränssnittsutveckling.

– Vi försöker hitta olika programvaror och tekniker som kan ge oss möjlighet att redovisa förändringarna på ett tydligt sätt för medborgarna. Det blir en del experimenterande, säger hon.

Snart tas steget ner under mark

Nästa sak de nu arbetar på är att få in i sina rundturer är 3D-modeller. Till exempel vill de kunna lägga in en 3D-modell av den nya stationen på den plats där den ska ligga.

– Då kan vi visa hur det såg ut när bygget startade, hur det ser ut nu och hur det kommer att se ut i framtiden när det är klart, säger Fredrik Johnsson.

ANNONS

Men det stannar inte där. Tanken är att i framtiden ska dokumentationen fortsätta även under marken när tunneln växer fram under Varberg.

Ta kommunens rundtur och följ tunnelprojektets utveckling över tid:

Fakta: Dessa 19 fokuspunkter bevakas

Godsbangården, Lassabackadeponin, Getteröbron, Farehamnen/Industrihamnen, Norra Västerport, Norra hamnbassängen, Kajstråket, Barnens Boulevard, Östra Hamngatan, Västerport etapp 1, Hoken, Tråget, Nya stationen, Tunnelpåslaget, Hästhaga, Södra mynningen, Vareborg korsning och Hamra.

ANNONS