Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Både Skånetrafiken och Västtrafik har väl utvecklade biljettsystem och Skånetrafiken var exempelvis först i Norden med att göra det möjligt att blippa sitt vanliga betalkort.  ”Rent tekniskt skulle det varit möjligt för Hallandstrafiken att haka på vårt system, men det har inte funnits några sådana diskussioner”, säger Karin Wadmark, försäljningschef på Västtrafik. Bild: Skånetrafiken och Västtrafik
Både Skånetrafiken och Västtrafik har väl utvecklade biljettsystem och Skånetrafiken var exempelvis först i Norden med att göra det möjligt att blippa sitt vanliga betalkort. ”Rent tekniskt skulle det varit möjligt för Hallandstrafiken att haka på vårt system, men det har inte funnits några sådana diskussioner”, säger Karin Wadmark, försäljningschef på Västtrafik. Bild: Skånetrafiken och Västtrafik

Därför valde Halland att utveckla eget biljettsystem

Hallandstrafikens nya biljettsystem har hittills kostat cirka 46,5 miljoner kronor. Samtidigt går en stor del av hallänningarnas resor till Västra Götaland och Skåne. Hade det varit möjligt att haka på något av grannlänens redan färdiga system?

– Rent tekniskt skulle det varit möjligt, men man hade då fått göra en värdering av fördelar och nackdelar. Det har inte funnits några sådana diskussioner, men Hallandstrafiken får själva svara på hur deras resonemang har gått, säger Karin Wadmark, försäljningschef på Västtrafik.

Både Västtrafik och Skånetrafiken har väl etablerade biljettsystem, där en reseapp fungerar som ett nav. Västtrafiks app ”To go” har funnits sedan 2015 och idag köper 70 procent av deras resenärer sin biljett via appen.

– Vi delar inte biljettsystem med något annat län, däremot har vi ett samarbete med Halland så att våra biljetter fungerar på båda sidor om länsgränsen, säger Karin Wadmark.

LÄS MER: Hallandstrafikens nya app dissas av användarna

I Skåne heter appen kort och gott ”Skånetrafikens app”. Den nuvarande versionen lanserades våren 2017 och står idag för hela 80 procent av biljettförsäljningen.

– Att så många använder appen talar kanske för sig själv. I den statliga utredning som nu gjorts kring ett nationellt biljettsystem så får vi ett gott betyg och är kanske det trafikbolag som kommit längst i den tekniska utvecklingen, säger Johan Karlberg, chef för digitalisering och IT på Skånetrafiken.

Det faktum att det nu pågår en diskussion om att skapa ett biljettsystem som fungerar i hela landet, har fått Skånetrafiken att räcka upp handen. I ett pressmeddelande skriver man bland annat att:

”Det kan inte vara klokt användande av skattemedel att varje aktör måste bygga sitt eget system. En möjlig lösning för staten vore att låta vårt utvecklade biljettsystem användas av fler.”

Hallandstrafiken valde Smålandssamarbete

Johan Karlberg har inga synpunkter på att Hallandstrafiken nu lanserat ett eget system, men konstaterar att den offentliga sektorn borde kunna samarbeta mer:

– Vi har tidigare haft diskussioner kring detta i sydlänen och vi hade då ett förslag. Blekinge valde att samarbeta med oss, medan Hallandstrafiken valde att samarbeta med Kronoberg, Kalmar och Jönköpings län, säger han.

Därefter har även Östergötland hakat på samarbetet med Skånetrafiken, medan Hallandstrafikens nya app alltså utvecklats tillsammans med de tre Smålandslänen.

Har värderat möjligheten

Yasmine Möllerström-Henstam, kommunikations- och marknadschef på Hallandstrafiken, förklarar varför:

– Vi har sedan gammalt ett samarbete med Kronoberg, Kalmar och Jönköping och valde att fortsätta med det. Givetvis har vi värderat möjligheten att haka på Västtrafiks eller Skånetrafikens system, men vi konstaterade ganska snabbt att det inte var aktuellt. Vi låg inte riktigt i fas med varandra och dessutom såg våra behov lite olika ut, säger hon.

Men hade det inte varit både billigare och säkrare att haka på ett befintligt system?

– Systemet vi utvecklat är ju så mycket mer än bara en app. Det omfattar allt från biljettautomater till e-handel. Både Skånetrafikens och Västtrafiks system har också lidit av barnsjukdomar, vilket tyvärr är ganska vanligt när man integrerar och lanserar komplexa IT-system. Att kostnaden skulle blivit lägre är alltså inte självklart. Vår lösning är nu också sammankopplad med Skånetrafiken, Blekingetrafiken och Västtrafik, säger Yasmine Möllerström-Henstam.

Fler nyheter om Halland hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här