Cecilia Jonasson tog prov för att se om hon smittats med coronaviruset förra veckan men något svar kom aldrig.
Cecilia Jonasson tog prov för att se om hon smittats med coronaviruset förra veckan men något svar kom aldrig. Bild: Annika Karlbom

Cecilia Jonassons provsvar om corona försvann

Cecilia Jonasson var en av dem som drabbades av provtagningsproblemen. Hon är kritisk till hur svårt det var att få något svar på vad som hänt och ställer sig frågande till vad som händer när sådana här tjänster upphandlas.

ANNONS
LocationVarberg||

Cecilia Jonasson arbetar som konstkoordinator i Varbergs kommun och är värd i konsthallar genom ett timvikariat. Förra veckan fick hon ont i halsen och hosta. Eftersom möjligheten att testa sig för covid-19 då erbjöds gick hon ganska omgående och gjorde ett test.

– Jag testade mig på onsdag förmiddag och hade hoppats på att få svar före midsommar men hörde ingenting, säger hon.

Det planerade midsommarfirandet fick ställas in och likaså midsommardagens bröllop blev hon tvungen att avstå.

– Om de hade uppfyllt det de sa att beskedet skulle komma inom 48 timmar hade jag kunnat vara med på festligheterna såvida jag inte är smittad.

ANNONS

Kom inte fram

Hon väntade till måndag men inget besked kom då heller. Då ringde hon 1177 men kön för att komma fram var timslång. Hon försökte ringa vårdcentralen men hänvisades till pandemimottagningen. Där möttes hon av en telefonsvarare som meddelade att de inte tog emot fler samtal den dagen.

Till slut kom hon fram hos 1177. De hade ingen möjlighet att kontakta företaget som skötte provtagningen direkt utan hänvisade till Region Halland. Så småningom fick hon information uppläst om att det blivit problem med en del av proven som togs onsdag den 17 och torsdag den 18 juni. Alla med symptom rekommenderades att ta ett nytt prov.

Nu har hon precis testat sig igen, symptomen är nästan helt borta, bara lite hosta återstår.

– Jag har också blivit av med inkomst som jag inte kan få sjukersättning för. Men det värsta tycker jag är informationsbristen och hur skattebetalarnas pengar används när det görs sådana här upphandlingar. Det behövs mer transparens.

Chefläkaren beklagar

Anders Åkvist, chefläkare, förklarar att de upplevt en del uppstartsbekymmer. En lång kedja med olika aktörer och moment ska fungera och första dagen uppstod brister.

– Strulet under startdagen har lett till att provsvar uteblivit eller försenats, men rutinerna ändrades snabbt för att rätta till de bristerna, säger han.

ANNONS

Så länge man har symptom är testerna pålitliga, enligt Anders Åkvist. Han beklagar att misstagen har drabbat enskilda hallänningar och att det har varit svårt att få information.

– Det är jätteolyckligt. Vi har varit i kontakt med 1177 och pandemimottagningen och säkerställt att man ska kunna få svar, säger han.

Vad gäller upphandlingen så har Folkhälsomyndigheten gjort den för hela landet. Regionerna hade aldrig själva kunnat hantera de volymer av prov på egen hand.

ANNONS